امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

طرح های آبخیزداری در سطح ۱ میلیون هکتار اجرا شد

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در سال ۹۷ طرح های آبخیزداری در سطح ۱ میلیون هکتار اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری‬ مهر‬ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام این خبر، افزود: با اجرای این فعالیت‌ها، سطح تحت پوشش آبخیزداری و آبخوانداری از ۱۱ میلیون هکتار فعالیت انجام شده در سطح کشور به بیش از ۱۲ میلیون هکتار افزایش یافت.

ابوالقاسم حسین‌پور با بیان اینکه امسال همچون سال گذشته با عنایات ویژه مجلس و دولت و مقام معظم رهبری اعتبارات خوبی برای انجام پروژه‌های آبخوانداری و آبخیزداری اختصاص یافته است، اظهار داشت: اجرای طرح‌های آبخیزداری امسال در بیش از ۱۰ هزار نقطه از کشور برای یک هزار و ۳۴ حوزه آبخیز در سطحی نزدیک به ۱.۵ میلیون هکتار با اعتباری حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برنامه ریزی شده است.

وی افزود: بخشی از اعتبار ذکر شده برای تکمیل فعالیت در حوزه‌های آبخیز ادامه دار و مستمر و بخش دیگر برای ۱۰ هزار نقطه جدید که براساس نیازسنجی برآورده شده اختصاص می‌یابد. در انتهای برنامه نیز امکان افزایش سطح آبخیز تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری در صورت افزایش اعتبار از دیگر منابع همچون منابع پیشگیری از سیل و مشارکت‌های مردمی وجود دارد.

حسین پور اهداف کلان آبخیزداری و آبخوانداری در سازمان جنگل‌ها را تعادل اکوسیستم‌های طبیعی ذکر کرد و افزود: پروژه‌های چندمنظوره مدیریت جامع حوزه آبخیز برای حفظ پوشش گیاهی، حفظ آب و خاک، پیشگیری و کاهش خسارات سیل همچون کاهش سرعت سیل و مواد محموله همراه آن، پایداری سیستم‌های طبیعی و کاهش تبعات منفی بلایای طبیعی و افزایش توان محیطی برای مقابله با خشکسالی و کم آبی است.

وی پیش بینی کرد: بیشترین اقدامات اجرایی در حوزه آبخوانداری و مدیریت سیلاب در ۴ بخش مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژیکی و مدیریتی در دست اجرا و پیگیری است که دو بخش مکانیکی و بیومکانیکی می‌تواند در هفته دولت بهره برداری شود و مابقی پروژه‌ها بویژه دو بخش دیگر تا پایان سال به بهره برداری کامل خواهد رسید.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا