انرژیبین الملل

چین پیش از لغو معافیت‌ها ۲۱ درصد بیشترنفت از ایران خریده است

فایننشیال تایمز گزارش داد: آمارهای گمرک چین نشان داد این کشور در ماه آوریل ۳.۲۴ میلیون تن نفت خام از ایران خریده است که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن ۲۱ درصد افزایش یافته است. این رقم نسبت به ماه مارس (ماه پیش از آن) ۴۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس، خرید نفت چین از ایران پیش از لغو معافیت‌های آمریکا برای خرید نفت از این کشور، ۲۰ درصد افزایش یافته بود.

آمارهای گمرک چین نشان داد این کشور در ماه آوریل ۳.۲۴ میلیون تن نفت خام از ایران خریده است که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن ۲۱ درصد افزایش یافته است. این رقم نسبت به ماه مارس (ماه پیش از آن) ۴۶ درصد افزایش یافته است.

همچنین بخوانید

اما در یک سال تا این تاریخ، خرید نفت چین از ایران هنوز کمتر از سطوح سال گذشته است.

این افزایش پیش از پایان یافتن معافیت‌های تحریمی آمریکا علیه خرید نفت ایران در ماه آوریل صورت گرفته است.

چین در میان بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران است. مشخص نیست که آیا پکن از تقاضای آمریکا برای عدم واردات نفت از ایران در بحبوحه تنش‌های تجاری با واشنگتن پیروی کند یا نه.

به گفته یک کارشناس انرژی، «همه می‌دانستند که معافیت‌ها درحال پایان یافتن است پس طبیعی بود که در آستانه لغو معافیت‌ها نفت بیشتری خریداری شود… من هیچ وقت از طرف چینی نشنیدم که با اینکه آمریکا حق دارد تحریم‌ها را اعمال کند، موافقت کنند. اما اکنون ممکن است خرید بیشتر  درست نباشد.»

بازار نفت چین در دست شرکت‌های دولتی است. آنها پاییز گذشته نیز در آستانه آغاز تحریم‌ها، یک افزایش مشابه در خریدها انجام دادند.

پکن در ماه می که امریکا اعلام کرد معافیت‌ها را تمدید نمی‌کند، مخالف شدید خود را ابراز کرد.

لی لی، مدیر یک شرکت مشورتی در زمینه پتروشیمی معتقد است چین به واردات نفت از ایران حتی بعد از تصمیم آمریکا ادامه خواهد داد.

«تازمانی‌که شما یک کاهش بزرگ در خرید نفت نشان دهید، خوب خواهد بود.»

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا