انرژی

ساخت دستگاه بازرسی کابل تله‌کابین و آسانسور در کشور

محققان یکی از شرکت‌های فناور مرکز رشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان تولید کننده تجهیزات بازرسی غیر مخرب، موفق به طراحی و ساخت دستگاه بازرسی کابل شدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در شرایط آب و هوایی خورنده و همچنین گذر زمان، کابل‌های مورد استفاده در انتقال نیرو، نظیر تله کابین، آسانسور، جرثقیل و کابل‌های مهار در صنایع مختلف نظیر نفت و گاز به علت وجود عوامل مختلف آب و هوایی و شیمیایی، دچار گسیختگی یا خوردگی می‌شوند. بر همین اساس بازرسی سلامت کابل‌ها نیز همچون دیگر سازه‌های مهندسی، اهمیت بالایی دارد. این در حالی است که در بسیاری موارد بازرسی عیوب کابل‌ها به روش بازدید چشمی انجام می‌شود که هم دارای دقت پایین است و هم امکان تحلیل نوع عیب وجود ندارد.

در صورت عدم توجه به سالم بودن کابل‌های استفاده شده در تجهیزاتی چون تله‌کابین، آسانسور و جرثقیل امکان بروز خطرات جانی و مالی زیادی وجود دارد.

همچنین بخوانید

در این راستا محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت دستگاه MFL شدند. دستگاه MFL کابل دستگاهی است که از روش نشت شار مغناطیسی برای ارزیابی کابل‌های مورد استفاده در صنعت از لحاظ خوردگی و گسیختگی استفاده می‌کند.

روش کار این دستگاه بر اساس ایجاد میدان مغناطیسی و انحراف مسیر اصلی نشت شار مغناطیسی در هنگام عبور از عیب است. به این صورت که با قرار گرفتن کابل داخل میدان مغناطیسی متمرکز درون دستگاه، یک میدان مغناطیسی یکنواخت ایجاد می‌شود و با حرکت کابل درون دستگاه، با توجه به میزان فرسودگی و خوردگی کابل، میدان مغناطیسی تغییر خواهد کرد.

در این شرایط خروجی حسگرها تغییر می‌کند و در نهایت از طریق تحلیل و پردازش سیگنال‌ها نوع و محل عیوب به دست می‌آید.

از دستگاه MFL کابل در بازرسی تله‌کابین‌ها، آسانسورهای صنعتی، جرثقیل‌های مختلف و کابل‌های مهار فلر پالایشگاه‌ها می‌توان بهره برد.

برای بازرسی کابل‌های ثابت نظیر کابل‌های نگهدارنده پل‌ها یا سازه‌هایی نظیر فلر پالایشگاه، لازم است ربات روی کابل حرکت کند؛ برای این منظور از سیستم پیشرانه عمودی ساخت این محققان می‌توان استفاده کرد.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، قیمت پایین و امکان ارائه خدمات پشتیبانی متناسب نیاز مشتری از جمله مزایای تولید داخل محصول است. با توجه به بومی سازی کامل تکنولوژی، امکان باز طراحی دستگاه متناسب با نیاز مشتری نیز وجود دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا