گردشگری

اجاره‌های میلیونی برای تعطیلات عیدفطر/ سوءاستفاده از زیرساخت‌های عمومی و درآمدهای نجومی

تعطیلات نوروز و عیدهای مذهبی یکی از شلوغ‌ترین فصول سفرهای بین شهری و اجاره ویلا برای گردشگران و مسافران و البته بهترین زمان برای درآمدزایی مالکان ویلاهاست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی این روزها در کنار رشد نجومی قیمت فروش، رهن و اجاره ملک در شهرهای بزرگ بازار اجاره ویلا و اقامتگاه در شهرهای توریستی و تفریحی به‌شدت داغ شده است.

درحالی‌که رئیس اتحادیه مشاوران املاک از عدم دخالت فعالان این صنف در نرخ اجاره و رهن و فروش ملک سخن می‌گوید، برخی واسطه‌های فضای مجازی و مشاوران املاک شهرهای شمالی کشور به‌شدت در این موضوع دخالت داشته و بر آتش گرانی و اجاره‌های عجیب‌وغریب می‌دمند.

همچنین بخوانید

گشتی در سایت‌هایی که این روزها با تبلیغات فراوان در همه رسانه‌ها حضور فعال دارند نشان از گردش مالی درخشان در این حوزه داشته و البته استقبال برخی مشتریان از این ارقام نیز محرک و مشوق اصلی آن است.

یکی از دلایل اعلام این نرخ‌ها استفاده از ویژگی‌های طبیعی منطقه و یا قدمت آن است. اگر ویلایی در منطقه‌ای خوش آب و هوا و بکر ساخته شده باشد به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای که شاید ساخت و ساز درآن ممنوعیت قانونی هم داشته باشد، امتیاز دریافت اجاره‌های بالاتر را دارد. این امتیاز با قرار گرفتن در سواحل دریای خزر، جنگل‌های بکر و مناطق کوهستانی چند برابر می‌شود.

نگاهی به نرخ‌های اجاره ویلا در شهرهای شمالی کشور مانند نوشهر، انزلی، نور، فومن و هچیرود و …. نشان از نرخ‌های بدون قانون اجاره ویلا دارد.

نکته قابل تأمل در این نوع اجاره عدم ثبت قانونی و دفتری و بخصوص پرداخت مالیات و عوارض و حقوق قانونی است. در سالیان گذشته ویلاداران شمال با استخدام افرادی که کنار مسیرهای اصلی توریست‌ها و مسافران با پلاکاردی با مضامین اجاره ویلا و سوییت مشتریان خود را پیدا می‌کردند. اما با رونق تکنولوژی انواع سایت‌ها و اپلیکیشن های تلفن همراه به مدد این نوع درآمدزایی آمده و سرعت عمل اجاره دادن ویلاهای چند میلیونی را بالا برد. این روزها هم بازار کانال‌های تلگرامی برای اجاره ویلا به شدت داغ شده و با یک کانال تلگرامی به قشر مرفهی که آمادگی و تمایل به پرداخت اجاره‌های عجیب و غریب دارند دسترسی پیدا می‌کنند.

یکی از سایت‌های اجاره ویلا با درج تصاویری از محوطه خارجی و داخلی ویلا توضیحاتی در خصوص امکانات ویلاها داده است. جالب است امکاناتی نظیر پارکینگ، لوازم پخت و پز، سرویس فرنگی، آنتن، کتری و قوری، اسپلیت (کولر گازی)، بخاری، شوفاژ، اجاق گاز، تراس (بالکن)، درب ضد سرقت، موقعیت جنگلی جزء امتیازهای گرانتر بودن قیمت آن محسوب شده و در صورتی که تعداد مهمانان موجر بیشتر از حد نصاب باشد بابت هر نفر بیش از ۵۰۰ هزار تومان به اجاره یک شب اضافه می‌شود.

گشتی در بازار اجاره ویلاهای شهرهای شمالی عجیب‌ترین نرخ‌ها را به شما نشان می‌دهد. از کمترین قیمت حدود شبی ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تومان تا شبی ۸ میلیون تومان. برخی ویلاهای شهرهای شمالی کشور به دلیل داشتن استخر وجکوزی و یا میز بیلیارد نرخ اجاره‌های خود را از ۵ میلیون تومان به بالا در نظر گرفته‌اند.

کمترین درآمد صاحبان این ویلاها در طی ماه به شرط ثابت بودن نرخ و در نظر نگرفتن مناسبت‌ها و تعطیلی‌ها نزدیک به ۲۴۰ میلیون تومان بوده و در صورتی که هزینه نگهداری و تعمیرات سالانه و احیاناً حقوق ودستمزد کارگر و باغبان را از آن کسر کنیم در نهایت هر ماه ۲۰۰ میلیون تومان درآمد بدون هیچگونه عوارض و مالیات نصیب صاحبان ویلاهای شمال کشور می‌شود.

اما در جنوب کشور این آمار قدری متعادل‌تر است. به دلیل نرخ بالای بلیت هواپیما و گرانتر بودن هزینه‌های حمل و نقل آمار اجاره سوییت و ویلا در کیش نشان از بالاترین قیمت ۵ میلیون تومان دارد. اما در جزیره کیش هم برخی ویلاهای شخصی به صورت ۳ ماهه به مشتری واگذار می‌شود. اجاره سه ماهه این ویلاها حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است که میانگین در حدود ماهی ۸ میلیون تومان با هزینه‌های مصرفی محاسبه می‌شود.

تجارت ویلا و در کنار آن زمین خواری برای ساخت و فروش ویلا در شمال کشور تجارت و صنعتی پولساز است. این تجارت در سایه عدم نظارت و رسیدگی نهادهای ناظر منجر به گردش مالی عجیب در این فضا شده در حالی که این ویلاها همه از امکانات و زیرساخت‌های عمومی ودولتی بهره برده و به دلیل وجود همین زیرساخت‌ها قادر به دریافت اجاره‌های میلیونی برای یک شب از مسافران هستند.

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا