بین الملل

کاهش قیمت نفت با تشدید جنگ آمریکا و چین

 

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: قیمت نفت با تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین در مدار نزولی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمد علی خطیبی در گفتگو با رادیو اقتصاد با بیان اینکه آمریکا نخستین و چین دومین اقتصاد بزرگ دنیاست، افزود: اقتصاد هر دو کشور مزبور از این جنگ تجاری تاثیر پذیرفته و صادرات آنها را کاهش می دهد.

وی اظهارداشت: به همین دلیل اقتصاد آمریکا و چین بر روی اقتصاد جهانی و تقاضای نفت اثر می گذارد و میزان تقاضای نفت را با کاهش روبرو کند.

نماینده سابق ایران در اوپک با تاکید بر اینکه بازار نفت نسبت به جنگ تجاری آمریکا و چین حساس است چرا که قیمت ها را کاهش می دهد، ادامه داد: در حال حاضر دو عامل اقتصادی و ژئوپلیتیکی در بازار نفت اثر گذار هستند.

وی افزود: علاوه براین با آغاز فصل بهار از میزان تقاضا برای خرید نفت کاسته می شود گرچه با فرارسیدن فصل تابستان و استفاده از دستگاه های خنک کننده و آغاز سفرهای تابستانی اندکی بر میزان استفاده از نفت افزوده می شود.

خطیبی در ادامه گفت: کشورهای صنعتی حساسیت بسیاری بر روی صادرات خود دارند چرا که صادرات حجم عظیمی از اقتصاد این کشورها را تشکیل می دهد بنابراین با کاهش صادرات تولید و درآمدهای آنها تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی اظهارداشت: هرساله بر میزان تقاضا برای خرید نفت افزوده می شود و سالهاست که میزان رشد تقاضا در محدوده یک میلیون بشکه قرار گرفته است.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: امسال نیز پیش بینی شده رشد تقاضا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه باشد همچنین تولید غیر اوپکی ها به دو میلیون تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه می رسد این مسئله حاکی از افزایش چشمگیر تولید نفت غیر اوپکی ها است.

وی ضمن اشاره به اینکه برخی کشورها برای افزایش صادرات ارزش پول خود را کاهش می دهند، گفت: در صورت تضعیف دلار بر میزان خرید نفت افزوده خواهد شد و برعکس با تقویت دلار از تقضای خرید آن کاسته می شود.

خطیبی با بیان اینکه بازار نفت به شدت از نوسانات دلار تاثیر می پذیرد، افزود: کشورهای صنعتی به دلیل جنگ تجاری میان آمریکا و چین هم اکنون با مشکل روبرو شده اند و وضعیت مطلوبی ندارند.

وی با اعلام این مطلب که در چنین شرایطی تولید کشورهای صنعتی کاهش می یابد و می تواند چشم انداز اقتصاد جهانی را متاثر کند به رادیو اقتصاد یادآور شد: در اجلاس پیش روی اوپک دو گزینه وجود دارد نخست اینکه اوپک توافق های مربوط به کاهش تولید خود را لغو کند دوم اینکه اوپک و غیر اوپکی ها توافق کاهش تولید خود را برای نیمه دوم سال تمدید کنند تا ثبات در بازار نفت حاکم شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا