تجارتصنعت، معدن، تجارت

خسارت ۱۰۰میلیون‌دلاری آتش به کارخانه «کاله» در عراق/ نباید اجازه دهیم سهم کاله از بازار لبنیات عراق حذف شود

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به خسارت ۱۰۰میلیون‌دلاری آتش‌سوزی کارخانه کاله در کربلا و خوشحالی رقبای سعودی و کویتی این برند ایرانی در بازار لبنیات عراق گفت: نباید اجازه دهیم سهم کاله از بازار لبنیات عراق حذف شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، حمید حسینی  با اشاره به حادثه آتش‌سوزی وسیع کارخانه شرکت کاله در شهر کربلا در واکنش به ادعاهایی مبنی بر علل وقوع این آتش‌سوزی اظهار کرد: با توجه به اینکه هنوز بررسی‌ها درباره ابعاد مختلف این ماجرا ادامه دارد، نمی‌توان به‌صورت قاطعانه عمدی بودن یا غیرعمدی بودن این آتش‌سوزی را تأیید کرد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: سال‌ها حضور شرکت کاله در عراق، سهم قابل توجه این شرکت ایرانی از بازار لبنیات این کشور و رضایتمندی عراقی از محصولات این کارخانه از یک طرف و از طرف دیگر اشتغال‌زایی این شرکت ایرانی برای بیش از ۷۰۰ عراقی، نشان می‌دهد که مردم عراق از این شرکت ایرانی رضایت دارند و امروز کسانی از آتش گرفتن این کارخانه ایرانی به‌وجد آمده‌اند که به‌دنبال تخریب رابطه ایران و عراق بودند.

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی در کارخانه کاله باعث خسارتی ۱۰۰میلیون‌دلاری به این شرکت شده است افزود: کارخانه کاله در حاشیه شهر کربلا در زمینی به‌مساحت ۱۸ هکتار احداث شده بود و ظرفیت روزانه تولید آن بالغ بر ۱۰۰۰ تن محصولات لبنی و گوشتی بود؛ این کارخانه پیش از آتش‌سوزی، روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن محصولات لبنی را تولید می‌کرد و سایر خطوط تولید آن در حال تکمیل و نصب ماشین‌آلات جدیدی بود که به‌تازگی خریداری شده بودند و در این آتش‌سوزی تمامی این ماشین‌آلات جدید و آکبند، از بین رفت.

حسینی با ابراز اینکه بخش اعظمی از کل سرمایه‌گذاری کاله در این کارخانه از بین رفته است گفت: متأسفانه عدم وجود امکانات اطفای حریق هوایی در عراق باعث تشدید خسارت شد و از طرف دیگر، با توجه به اینکه تمامی خطوط تولید آن راه‌اندازی نشده بود، کارخانه و ماشین‌آلات آن تحت پوشش‌های بیمه‌ای هم قرار نگرفته بودند.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: شرکت کاله قطعاً الگوی موفق شرکت‌های ایرانی حاضر در عراق بود و در سال‌های گذشته توانسته بود بیشترین سهم از بازار لبنیات عراق را به خود اختصاص دهد و شرکت‌های رقیب آن در منطقه اعم از شرکت‌های سعودی و کویتی بارها با روش‌هایی از جمله دامپینگ به‌دنبال ضربه زدن به این برند ایرانی و از میدان به‌در کردن آن بودند و امروز می‌بینیم که چقدر از این حادثه تلخ خوشحالند.

صادرات ایران به افغانستان می‌تواند ۳برابر شود
محدودیت‌های چندروزه صادرات کالاهای ایرانی به قطر رفع شد

وی خاطرنشان کرد: از سال ۹۱ تا ۹۶، بعد از صادرات سیمان به عراق، محصولات لبنی در رده دوم قرار داشتند و شرکت کاله نیز سهم بزرگی در صادرات این محصولات داشت لذا با توجه به اهمیت صادرات آن و همچنین سهم بالای این شرکت در بازار عراق، نباید اجازه دهیم این سهم که با تلاش‌های چندساله به دست آمده، از دست برود.

حسینی با بیان اینکه ایران و عراق باید برای جبران خسارت‌های سرمایه‌گذاری تلاش کنند گفت: از یک طرف این انتظار از دولت ایران وجود دارد که شرکت کاله را برای جبران خسارت وارده کمک کند و از طرف دیگر از دولت عراق انتظار می‌رود که با توجه به سهم بالای کاله از بازار لبنیات این کشور، تمهیداتی را فراهم کند تا تکمیل بازسازی این کارخانه، محصولات لبنی کاله از ایران به این کشور صادر شود و این محصولات لبنی با تعرفه مناسب به عراق وارد شوند چراکه در حال حاضر هم زیرساخت‌های توزیع و پخش شرکت کاله در عراق فعالند و هم ۱۰۰۰ نیروی انسانی این شرکت.

، هفتم خرداد ماه ۱۳۹۸, کارخانه کاله واقع در کربلا دچار آتش‌سوزی عمده‌ای شد که بر اثر این آتش‌سوزی یک نفر از نیروهای ایرانی این کارخانه جان خود را از دست داد و وضعیت یک نفر دیگر نیز نامشخص گزارش شده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا