بورسبورس اوراق

تلقی درست از وقایع سیاسی موجب دوری سهامداران از ضرر می شود

رئیس هیأت مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری امین آفاق:

 

توصیه میکنم سهامدارانی که با منطق سهامداری و تحلیل های بنیادی، و با پشتوانه آگاهی و دانش، سهمی را خریداری کرده اند و وارد بازار سرمایه شده اند، مسیر سهامداران سفته باز را طی نکنند و در مجامع، شرکت کنند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از سنا،سید علی سجادی، رئیس هیأت مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری امین آفاق در خصوص نزدیکی به فصل مجامع و تحلیل الگوی رفتاری سهامداران ابراز داشت: عمدتا کسانی که مبنای سهامداری خود را بر اساس سفته بازی چیده اند، تمایلی به حضور در مجامع ندارند و کسانی که تحلیل های بنیادی را در سهامداری خود رعایت کردند وارد مجامع می شوند.

وی در این خصوص ادامه داد: سهام حاضر در بازار سرمایه که به فصل مجامع نزدیک می شوند همگی دارای ای پی اس مناسب هستند و سود تقسیمی خوبی نیز در مجامع به سهامداران اعلام می کنند و با توجه به نقدینگی مناسبی که دارند توانایی پرداخت این سودها را نیز دارند. لذا به سهامداران توصیه می شود با دقت بیشتری سهامداری کنند.

سجادی در ادامه در خصوص ریسک های وارد بر بازار اظهار داشت: بحث ریسک سیاسی همیشه در کشور ما وجود داشته است اما مهم این است که چه برداشتی از این ریسک داشته باشیم. برخورد مناسب و به موقع، دوری از عکس العمل های بیش از اندازه و غیر واقع و تلقی درست از یک واقعه سیاسی می تواند ما را در یک سرمایه گذاری موفق یاری کند.

وی در این خصوص توضیح داد: این که ما یک عکس العمل غیر واقع نسبت به ورود یک ناوجنگی به خلیج فارس داشته باشیم و به دنبال دیگر سهامداران در صف های خرید ایستاده و دارایی خود را به فروش برسانیم یک برخورد غیر واقعی با یک واقعه سیاسی است. نتیجه این الگوهای رفتاری غلط، ایجاد نوسان در بازار می شود. در حالی که هنگامی که سهم شما پس از گذشت از صف های خرید به حالت نرمال و معمولی باز می گردد، می فهمید که تصمیم عجولانه شما منجر به ضرر شما خواهد شد.

سجادی، ریسک های سیاسی را رو به کاهش اعلام کرد و عقیده دارد ریسک جنگ سیاسی تا حد زیادی برطرف شده است و عملا رفتار بازیگران منطقه ای نشان می دهد که نه تنها درگیری های نظامی وجود نخواهد داشت بلکه گشایش های سیاسی و اقتصادی نیز در پیش است.

این کارشناس بازار در ادامه با ارائه یک پیش بینی اجمالی نسبت به بازار سهام در فصل تابستان بیان داشت: دلایل بنیادی بسیاری برای روند صعودی بازار در فصل تابستان وجود دارد اما این روند صعودی، شیبی کاملا منطقی خواهد داشت . به نظر می رسد در این میان بازارگردانان می توانند نقش بسیار موثری داشته و نوسان های ناشی از سفته بازی را کاهش دهند. اما در کل، روند پیش روی بازار سرمایه در تابستان سال جاری، صعودی همراه با تثبیت خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به جنگ های تعرفه ای چین و آمریکا و تأثیر آن بر بازار کامودیتی گفت: این جنگ تعرفه ای با هدف مصالحه و تفاهم آغاز شده است و هر دو طرف قصد امتیاز گیری دارند اما در این میان اشتهای سیری ناپذیر آمریکا از امتیازهای اخذ شده موجب شده است روند صلح به تعویق بیفتد. بنابراین با مصالحه بین دو طرف بازار کامودیتی نیز آرام میگیرد .

رئیس هیأت مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری امین آفاق ادامه داد: در اوج روزهای پرتنش جنگ تعرفه ای میان این دو ابرقدرت دیدیم که تأثیر شدیدی بر قیمت کامودیتی ها در جهان ایجاد نشد یعنی عملا با این شرایط نیز قیمت ها برای بازار ما جذاب بوده است. در حالی که اگر این توافق اجرایی شود و بازار کامودیتی به تعادل برسد، در بازار سرمایه کشور رونق نسبی نصیب صنایعی خواهد شد که کامودیتی محور باشند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا