بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

اسکناس‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ یورویی با ویژگی‌های جدید ظاهری و امنیتی وارد بازار شد

 

۲۸ می (هفتم خرداد) اسکناس‌های جدید ۱۰۰ و ۲۰۰ یورویی توسط بانک مرکزی اروپا وارد بازار مبادلات مالی شدند. این اسکناس‌های جدید که هر کدام به ترتیب ارزش دلاری معادل ۱۱۲ و ۲۲۴ دلاری دارند، به نسبت شفاف‌تر و با ویژگی‌های امنیتی بیشتر طراحی شده‌اند و مقاومت بیشتری نسبت به اسکناس‌های قبلی دارند. همچنین برخلاف اسکناس‌هایی که طی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ توسط بانک انگلستان منتشر می‌شد، از هیچ پلیمری برای انتشار آنها استفاده نشده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، به گفته سخنگوی بانک مرکزی اروپا، که مسئولیت نظارت بر ارز ۱۹ کشور جزو اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، کاغذ استفاده‌شده در این اسکناس‌ها ۱۰۰ درصد از الیاف پنبه است.

از ویژگی‌های ظاهری این اسکناس‌های جدید باید به عرض کم آنها اشاره کرد که مانند اسکناس‌های ۵۰ یورویی و به اندازه ۷۷ میلی‌متر هستند اما طول آنها به همان اندازه قبلی‌شان باقی مانده است؛ یعنی طول اسکناس‌هایی ۱۰۰ یورویی ۱۴۷ میلی‌متر و اسکناس‌های ۲۰۰ یورویی، ۱۵۳ میلی‌متر است.پ

بانک مرکزی اروپا در سپتامبر سال گذشته، زمانی که خبر انتشار اسکناس‌های جدید را اعلام کرد، گفته بود که هرچه اسکناس طویل‌تر باشد ارزش آن بیشتر است و اینکه عرض یکسان در تمامی اسکناس‌ها باعث می‌شود آنها راحت‌تر دورن کیف پول قرار بگیرند و از آسیب و فرسایش آنها نیز جلوگیری می‌شود.

از آنجایی که اسکناس‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ یورویی کاربرد بیشتری میان افراد خواهد داشت، بانک مرکزی اروپا قصد دارد تا ۲/۳ میلیارد اسکناس ۱۰۰ یورویی و ۷۰۰ میلیون اسکناس ۲۰۰ یورویی را در سراسر قاره اروپا منتشر کند. از آنجایی که برخی نگرانی‌ها بابت سواستفاده کلاهبرداران و مسائل پولشویی وجود دارد، تصمیم بر این است اسکناس‌های ۵۰۰ یورویی کم‌کم از دور خارج شوند.

ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای که از طریق ماشین قابل خواندن است هم باعث شده تا از این اسکناس‌ها در برابر تقلب و کلاهبرداری محافظت بیشتری بشود. اخبار منتشرشده حاکی از آن است که در نیمه اول سال گذشته ۳۰۱ هزار اسکناس تقلبی از ۲۱ میلیون اسکناس در گردش کشف شد.

مانند سایر اسکناس‌های نسل دوم اروپایی که از سال ۲۰۱۳ معرفی شدند، اسکناس‌های جدید نیز دارای هولوگرام‌های مختلفی خواهند بود. این اسکناس‌ها دارای خصوصیاتی نظیر هولوگرام‌های کوچک از نمادهای یورو هستند که جعل آنها را بسیار دشوار می‌سازد.

واحد پول یورو تقریبا از سال ۱۹۹۹ معرفی و اولین سکه و اسکناس برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ وارد بازار شد. اسکناس‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ یورویی که به تازگی معرفی شده‌اند، آخرین مجموعه از سری طراحی‌های «Europa» هستند که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ و با چاپ اسکناس‌های ۵ یورویی و به دنبال آن با اسکناس‌های ۱۰، ۲۰ و ۵۰ یورویی ادامه پیدا کرد.

حدود یک میلیون دستگاه خودپرداز در ۱۹ کشور منطقه یورو باید خود را با اسکناس‌های جدید تا پیش از ورودشان به چرخه مالی یورو تطبیق دهند. همچنین اسکناس‌های قدیمی همچنان قانونی هستند و در گردش باقی خواهند ماند تا زمانی که مستعمل شوند و توسط بانک مرکزی با اسکناس‌های جدید جایگزین شوند.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا