خودروصنعت، معدن، تجارت

طلب ۱۲۰۰میلیارد تومانی کروز از خودروسازان/ کروز تنها تامین‌کننده خودروسازان نیست

 

عضو هیأت مدیره کروز مشکل اعتبارات ریالی، بالا بودن قیمت ارز و پروسه طولانی تخصیص آن و نقل و انتقال پول به شرکای خارجی را سه مشکل عمده صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: از خودروسازان درخواست کردیم که میزان تولید خودروی ناقص را کاهش دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمید کشاورز در یک نشست خبری با بیان اینکه زمانی که تحریم ها آغاز شد پیش بینی می کردیم که در تولید و تامین قطعه با مشکل روبه رو شویم، اظهار کرد: در سال ۹۱ که تحریم‌ها آغاز شد، معادل ۲۰۰ میلیون یورو از قطعات ایران خودرو توسط گروه PSA تامین می شد، در واقع در آن زمان روزانه ۸۰۰ دستگاه ۲۰۶ تولید می شد که معادل ۱۲۰۰ یورو از قطعات هر دستگاه پژو ۲۰۶ توسط پژو تامین می‌شد و به همین دلیل اجازه خودکفایی نمی‌دادند.

همچنین بخوانید

وی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون همه قطعات مورد نیاز ۲۰۶ در داخل تولید می‌شود، ادامه داد: در صنعت خودرو بیش از ۲۰ درصد وابستگی داریم اما  می توان گفت مواد اولیه وابستگی حدود ۶۰ درصدی به قیمت ارز دارد.

 یکی از مالکان کروز با بیان اینکه با ارز ارزان طی سال‌های گذشته صنعت را نابود کردیم، گفت: بخش عمده‌ای از مسائلی که پیش آمده به تحریم‌ها ربطی ندارد و مسئله اصلی ثابت نگه داشتن نرخ ارز طی سال‌های گذشته بوده که بر اثر تورم دچار انفجار شد و قیمت سایر کالاها را تحت تاثیر قرار داد.

وی تصریح کرد:مجموعه مطالبات ما از دو خودروساز حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان است و خودروسازان نمی توانند به صورت هفتگی و ماهانه مطالبات را پرداخت کنند، و وضعیت به گو‌نه ای شده که ما از بانک ها با اعتبار خودمان تسهیلات می گیریم تا خودروسازان بدهی ما را پرداخت کنند.

به گفته او اکنون میزان بدهی معوق و چک برگشتی خودروسازان بابت تسهیلاتی که ما از بانک‌ها برای تسویه بدهی‌هایمان دریافت کردیم و ضامن شدیم به ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

کشاورز مشکل اعتبارات ریالی، بالا بودن قیمت ارز و پروسه طولانی تخصیص آن و نقل و انتقال پول به شرکای خارجی را سه مشکل عمده صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: با آغاز تحریم ها تامین کنندگان ایرانی اعتبار خودر را نزد شرکای خارجی از دست دادند.

یکی از مالکان شرکت کروز با اشاره به اینکه شرایط به گونه ای است که خودروسازان به ارتزاق روزانه فکر می کنند، اظهار کرد: ما قطعا از این شرایط عبور می کنیم و وظیفه داریم برای عبور از این وضعیت همکاری کنیم.

یکی از مالکان شرکت کروز گفت: قطعاتی که ما برای ایران خودرو و سایپا تولید می‌کنیم، تولیدکنندگان دیگری هم دارد، اکنون این تولیدکنندگان با مشکل روبه رو شدند و ما باید به جای آنها اقدام به تامین قطعه کنیم.

کشاورز با بیان اینکه ما باید برای اقتصاد کشور و صنعت خودرویی که دولت زده شده چاره ای بیندیشیم، ادامه داد:آرزوی من این است ایران خودرو و صنعت خودرو غیر دولتی اداره شود.

به گفته کشاورز در سال ۹۶ میزان فروش ایران خودرو ۳۲ هزار میلیاردتومان بود اما میزان سود ۷ میلیارد تومان بوده است، که رقم بسیار کمی است و معادل حدود ۱۱ هزارتومان سود برای هر خودرو می شود.

وی درباره مسائل مطرح شده مبنی بر اینکه کروز میزان زیادی ارز دولتی دریافت کرده است، تاکید کرد:در سال ۹۶، که شرایط عادی بود و ارز دولتی مطرح نبود ۲۷۰ میلیون یورو واردات مواد اولیه داشتیم، در سال ۹۷، ۹۰ میلیون یورو واردات مواد داشتیم که کمتر از یک سوم ارز مورد نیاز بوده است.

کشاورز با اشاره به اینکه نیروهای ما سرمایه ما هستند و معتقدیم مشابه این سرمایه‌ها می تواند ایران را از گرفتاری نجات دهد، اظهار کرد: چهارسال گذشته با کمک مجموعه کروز ۲۰۷ با آپشن های بیشتر نسبت به ۲۰۷ی که توسط پژو تولید می‌شد، داخلی سازی شد.

کشاورز کل قطعات کسری دو خودروساز را یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه اعلام و تصریح کرد:از این میزان ۶۰۰ هزار قطعه مربوط به کروز است که سهم هرخودروساز ۳۰۰ هزار قطعه است.

وی با تاکید بر این که سهم کروز از میزان قطعات کسری ۲۳ درصد است، اظهار کرد: در حال حاضر از ۳۰۰ هزار قطعه کسری حدود ۸۰ هزار قطعه موجود است که برای ۲۲۰ هزار قطعه باقی مانده نیز برنامه ریزی کرده ایم و به طور قطع برای تولید این قطعات باید به تعداد شیفت های خود بیفزاییم.

وی افزود: خودروساز باید برای تولید قطعات کسری منابعی پیش بینی کند تا این خط تولید علاوه بر تولید روزانه نسبت با تولید قطعات خودروهای ناقص نیز اقدام کند.

 

منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا