بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

تکرار مکررات در تاریخ / شناخته‌شده‌ترین هک‌های صرافی‌های کریپتوکارنسی در تاریخ کدامند؟

 

آیا در حوزه کریپتو سرمایه‌گذاری انجام می‌دهید؟ بیت‌کوین یا دیگر کریپتوکارنسی‌های زیادی در اختیار دارید؟ آیا سرمایه زیادی از طریق این ارزها توانستید به دست آورید؟ اگر پاسخ شما حتی به یکی از این سوال‌ها هم «بله» باشد پس بهتر است بدانید همانطور که توانستید رشد کنید خطر ورشکستگی هم در کمین است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، خطری که از آن صحبت می‌کنیم درباره هک‌های کوچک و بزرگی است که صرافی‌های کریپتوکارنسی را تهدید می‌کند و مراقب باشید که این تهدید برای دارایی‌های شما هم وجود دارد.

همچنین بخوانید

هر از چند گاهی اخباری در رابطه با هک شدن یکی از صرافی‌های فعال در حوزه کریپتوکارنسی منتشر می‌شود و کوین‌های بسیاری از این طریق در اختیار هکرها قرار می‌گیرد.

از گذشته درس‌های زیادی می‌توان گرفت. چندین سال است که از زمان ظهور بیت‌کوین می‌گذرد و ماجراهای تلخ و تکراری بسیاری برای کریپتوکارنسی‌ها رخ داده که حتی معروف‌ترین پلتفرم‌های فعال در این حوزه هم از گزند این اتفاقات در امان نبودند. گویا تاریخ همچنان در حال تکرار است و حتی گفته شده که هکرها در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۵۶ میلیون دلار از صرافی‌ها به سرقت بردند. به همین خاطر با اشاره به چند مورد از بزرگترین هک‌هایی که در حوزه کریپتوکارنسی اتفاق افتاده و نمایش یک جدول زمانی از معروف‌ترین هک‌های صرافی‌های کریپتوکارنسی، سعی کردیم شما را با مشکلات امنیتی که در این صنعت رخ داده آشنا کنیم تا حداقل شاید کمتر شاهد بروز اتفاقات مشابه باشیم.

 

Coincheck (2018)

به گزارشی از آژانس هوش کریپتوکارنسی به نام سایفرتریس، بیشترین هک صرافی‌ها در سال ۲۰۱۸ رخ داده است و کوین‌چک شاید اصلی‌ترین مورد سال گذشته باشد که بشود به آن اشاره کرد. باتوجه به اینکه ۲۰۱۸ طولانی‌ترین بازار خرسی برای این صنعت به حساب می‌آید، حادثه کوین‌چک نیز گل سرسبد آن محسوب می‌شود که حمله هکرها به آن موجب دزدیده شدن بیش از ۵۰۰ میلیون کریپتوکارنسی NEM با عنوان XEM (حدود ۵۳۰ میلیون دلار) شد.

NEM مقصر اصلی را کوین‌چک می‌داند که اقدامات امنیتی موردنیاز را در این‌باره اتخاذ نکرده است. البته در این حادثه فقط توکن XEM به سرقت رفته و هیچ هارد فورکی انجام نشده است.

 

Bitgrail (2018)

این صرافی ایتالیایی هم با از دست دادن ۱۷ میلیون توکن نانو به ارزش حدودی ۱۷۰ میلیون دلار، جزو موارد قابل توجهی است که در تاریخچه هک صرافی‌ها به چشم می‌خورد. ماجرا زمانی وخیم‌تر شد که کاربران متوجه شدند این صرافی قبلا هم مورد حمله قرار گرفته و تا چند وقت ورشکست شده بود.

 

ZAIF (2018)

باتوجه به از دست دادن حدود ۶۰ میلیون کریپتوکارنسی شامل بیت‌کوین، بیت‌کوین کش و موناکوین، ZAIF را می‌توان دومین صرافی بزرگ ژاپنی دانست که در سال ۲۰۱۸ سرمایه‌اش را از دست داده است. این موضوع برای تحقیق و بررسی بیشتر به آژانس خدمات مالی ژاپن ارجاع داده شد.

این سازمان بعدا متوجه شد که حجم زیادی از سرمایه‌های دزدیده‌شده روی صرافی‌های بایننس و هوبی مورد تبادل قرار گرفته است. هکرها برای انجام این کار صدها حساب ایجاد کردند و در هر کدام فقط ۲ بیت‌کوین قرار دادند و به این ترتیب پرچم‌های قرمز ضدپولشویی بایننس را هم به خود جلب نکردند.

 

Bitfinex (2016)

هک بیت‌فاینکس هم جزو اتفاقات مهم و به یادماندنی سال ۲۰۱۶ به حساب می‌آید. هک این صرافی در سال ۲۰۱۶ رخ داد و به موجب آن بیش از ۱۲۰ هزار بیت‌کوین دزدیده شد و به خاطر همین در عرض چند ساعت ارزش بیت‌کوین کاهش بسیاری پیدا کرد. البته برخلاف دیگر موارد هک، به کاربران غرامت پرداخت شد اما به جای بیت‌کوین، کوین BFX به آنها پرداخت شده بود.

 

Bitstamp (2015)

این استارت‌آپ اسلوونی در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد. با اینکه قرار بود این صرافی جایگزین Mt.Gox شود ولی گویا جایگزین چندان مطمئنی نبود و در سال ۲۰۱۵، خودش مورد هک قرار گرفت. چهارم ژانویه ۲۰۱۵ کیف پول گرم عملیاتی بیت‌استمپ اعلام کرد که توسط یک هکر ناشناس هک شده و ۱۹ هزار بیت‌کوین به ارزش ۵ میلیون دلار ناپدید شده است.

در حال حاضر بیت‌استمپ همچنان به کارش ادامه می‌دهد و توانسته اعتماد کاربران را به خود جلب کند. البته بعد از حمله به این صرافی، بیت‌استمپ اقدامات امنیتی سفت و سختی مانند کیف پول‌های چند امضایی بیت‌گو را به کار گرفت.

 

Mt.Gox (2014)

اتفاق هک صرافی Mt.Gox معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین هک بیت‌کوین است که حتی جنبه نمادین هم پیدا کرده. این صرافی ژاپنی از سال ۲۰۱۰ مشغول به فعالیت است و بزرگترین صرافی زمان خودش محسوب می‌شد. اما شاید خیلی‌ها ندانند که این صرافی معروف بیش از یک بار مورد حمله هک قرار گرفت.

اولین هک در سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاد؛ زمانی که یک هکر توانست با نفوذ به اعتبارنامه حسابرس این صرافی تعداد ۲۶۰۹ بیت‌کوین را به آدرسی که Mt.Gox برای آن هیچ کلیدی نداشت، منتقل کند. این اتفاق باعث شد تا فعالیت این صرافی برای چند روز متوقف شود اما Mt.Gox توانست همچنان در بازار باقی بماند و اعتماد کاربران را مجددا به خود جلب کند.

دومین حمله سال ۲۰۱۴ رخ داد؛ زمانی که این صرافی تقریبا ۷۰ درصد تراکنش‌های بیت‌کوین در دنیا را مدیریت می‌کرد. این بار میزان بیت‌کوین‌های از دست رفته به اندازه‌ای بود که باعث شود کل کسب‌وکار Mt.Gox از بین برود. بعد از این حمله دوم بود که صرافی اعلام ورشکستگی و اعلام کرد که بیش از ۷۵۰ هزار بیت‌کوین از صرافی به سرقت رفته است.

 

Poloniex (2014)

پولونیکس هم یکی از صرافی‌های پرتراکنش بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها در دنیا است که سال ۲۰۱۴ مورد حمله قرار گرفت. البته تعداد دقیق بیت‌کوین‌های از دست رفته این صرافی توسط شرکت اعلام نشده است. پس از این اتفاق پولونیکس فعالیتش را برای چند وقت به حالت تعلیق قرار داد.

البته در حال حاضر این صرافی همچنان مشغول به فعالیت است و به گفته شرکت به تمامی کاربرانی که سرمایه‌شان را از دست داده‌اند غرامت پرداخت شده است. اما باید گفت که این صرافی همچنان مورد هدف هکرها قرار گرفته است و برخی منابع غیررسمی خبر داده‌اند که این صرافی در سال ۲۰۱۷ هم مورد حمله قرار گرفت.

 

Bitfloor (2012)

هک بیت‌فلور هم یکی دیگر از هک‌های قدیمی است که در تاریخ صرافی‌های کریپتو به وقوع پیوست. این اتفاق در سال ۲۰۱۲ افتاد؛ زمانی که هکرها به راحتی می‌توانستند به کلیدهای خصوصی غیررمزنگاری‌شده‌ای که به صورت آنلاین و به عنوان بک‌آپ نگهداری می‌شدند، دسترسی پیدا کنند.

البته باید گفت که مقدار بیت‌کوین به سرقت‌رفته از این صرافی مبلغ کوچکی بوده و این صرافی توانسته غرامت را به کاربرانش پرداخت کند. البته فعالیت بیت‌فلور به دلیل مسائل رگولاتوری بانکی متوقف شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا