بانکبانک و بیمه

سهم اسکناس از نقدینگی کاهش یافت


سهم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از نقدینگی در سال ۹۴ معادل ۷/۳ درصد و در سال ۹۵ معادل ۲/۳ درصد بوده است، بر همین اساس این سهم با ۵/۰ درصد افت مواجه شده است.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)،بنابر بررسی‌های انجام شده سهم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از نقدینگی در سال۸۷ معادل ۳/۸ درصد، در سال ۸۸ معادل ۲/۸ درصد، ۸۹ معادل ۷/۶ درصد، ۹۰ معادل ۴/۷ درصد، ۹۱ معادل ۲/۷ درصد، ۹۲ معادل ۲/۵ درصد و در سال ۹۳ معادل ۵/۴ درصد بوده است. 

گفتنی است یکی از شاخص‌هایی که در ارزیابی کارایی اقتصاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، میزان اسکناس و مسکوکات در دست اشخاص نسبت به نقدینگی است. این شاخص درصدی از نقدینگی است که به صورت اسکناس و مسکوکات در دست اشخاص جامعه وجود دارد و پرداخت‌ها از طریق آنها به صورت نقدی انجام می‌شود. بررسی وضعیت اسکناس و مسکوک در ۹ سال گذشته نشان می‌دهد این شاخص در تمام این سال‌ها با افت مواجه بوده و روندی نزولی را طی کرده است. 
به نوشته جهان صنعت، کارشناسان اقتصادی معتقدند کاهش حجم اسکناس و مسکوک در دست مردم به واسطه رشد بانکداری الکترونیک است و گسترش بانکداری الکترونیک باعث افت بهره‌گیری فیزیکی از اسکناس و مسکوک شده است. همچنین کارشناسان اقتصادی می‌گویند، هر چقدر نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی کوچک‌تر باشد بیانگر آن است که مبادلات جامعه بیشتر از طریق ابزارهای بانکی و اعتباری و کمتر با پول پایه انجام می‌شود و در نتیجه تقاضا برای پول نقد در جامعه کمتر است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا