صنعت، معدن، تجارت

تخصیص نادرست ارز دولتی به کاغذ

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا ایران گفت: ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به درستی تخصیص داده نشده و در ا ختیار واردکنندگانی قرار گرفته که اهل فن نبوده و صلاحیت مورد نیاز را نداشته اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: هم اکنون دولت با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک کمیته کاغذ تشکیل داده و ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را به واردکنندگان دارای هویت و صلاحیت واگذار می کند.

وی اظهارداشت: به دلیل اعمال تحریم ها، بی توجهی به تولید داخلی در سال های گذشته و سوءاستفاده برخی واردکنندگان که با پول و امکانات کشور کاغذ وارد می کنند و آن را در اختیار مصرف کنندگان قرار نمی دهند از مهمترین مشکلات حوزه کاغذ است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا ایران ادامه داد: ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تخصیص یافته برای تولید کاغذ بسیار محدود بوده است.

وی با تاکید بر اینکه از زمان ثبت سفارش برای واردات مواد اولیه تا واردات آن به صرف شش تا هشت ماه زمان نیاز است، گفت: ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در اختیار واردکنندگان کاغذ قرار گرفته و درصد بالایی از آن به مردم و افراد صلاحیت دار اعطا نشده است.

روغنی گلپایگانی افزود: هم اکنون هر تن کاغذ روزنامه در گرانترین حالت ۷۰۰ دلار است که با تخصیص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی باید کمتر از سه هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشته باشد.

وی اظهارداشت: در حال حاضر کاغذ روزنامه در بازار آزاد بیش از ۱۴ هزار تومان و با توزیع دولتی بیش از هفت هزار تومان قیمت دارد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا ایران ادامه داد: گرانترین کاغذ تحریر هر تن یک هزار و ۲۰۰ دلار قیمت دارد که با تخصیص ارز دولتی قیمت آن نباید بیش از پنج تا شش هزار تومان باشد.

وی با تاکید بر اینکه قیمت کاغذ تحریر در بازار آزاد بیش از ۲۰ هزار تومان و در توزیع دولتی نیز حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است به رادیو اقتصاد یادآور شد: این مسئله نشان می دهد که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به درستی تخصیص داده نشده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا