امور زیربناییراه و ساختمان

افزایش ۱۲ درصدی قیمت مسکن در سال ۹۸

یک کارشناس مسکن گفت: طبق آمار بانک مرکزی قیمت مسکن در تهران از فروردین تا اردیبهشت ماه امسال بیش از ۱۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  فرید قدیری در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: هم اکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران افزوده شده است.

وی همچنین متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران را ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرد و اظهارداشت: به نظر کارشناسان افزایش قیمت در بازار مسکن به دلیل رشد تورم عمومی و جهش قیمتی در سایر بازارها دور از انتظار نبوده است.

این کارشناس مسکن ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر امکان خرید برای مصرف کنندگان مسکن وجود ندارد، ادامه داد: طی اردیبهشت ماه امسال ۱۲ هزار واحد مسکونی در تهران به فروش رسیده اما تقاضای مصرفی وزن قابل توجهی در معاملات مسکن مدنظر نداشته است.

وی با بیان اینکه تقاضا برای سرمایه گذاری سبب خرید ملک از سوی خریداران شده است، گفت: دلیل ایجاد چنین مسئله ای خوشبین نبودن خریداران مزبور به آینده اقتصادی کشور است.

قدیری با تاکید بر اینکه با خرید ملک ارزش دارایی افراد در اثر تورم حفظ شده است، افزود: متوسط رشد قیمت مسکن طی چند دهه اخیر ۲۲ درصد و متوسط نرخ تورم ۲۰ درصد بوده است.

وی با اعلام این مطلب که با ثبات نسبی در بازار ارز سرمایه گذاران این حوزه به سمت خرید ملک روی آورده اند، اظهارداشت: تقاضای سرمایه ای خرید مسکن قابل کنترل بوده و تحقق آن در گرو اخذ مالیات از خرید و فروش ملک است.

کارشناس مسکن با اشاره به اینکه نابسامانی بازار ارز مهمترین عامل افزایش قیمت مسکن است، ادامه داد: برای رونق تقاضای مصرفی در این بازار ضمن بازگشت قدرت خرید از دست رفته خانه اولی ها باید عرضه مسکن مناسب در سطح جامعه تقویت شود.

وی با بیان اینکه شوک های ارزی در سال گذشته به دو صورت به بازار مسکن، خانه اولی ها و سرمایه گذاران ساختمانی مسکن ضربه وارد کرده است، یادآور شد: افزایش لحظه به لحظه نرخ ارز تاثیر روانی در بازار مسکن داشته علاوه براین افزایش قیمت مصالح ساختمانی وارداتی هم به بازار دامن زده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا