صنعت، معدن، تجارت

۹۵ درصد برداشت زعفران به صورت دستی انجام می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی، با بیان اینکه زعفران ایرانی نیاز به بازار مدرن دارد، گفت: در ۹۵ درصد مناطق زیر کشت زعفران، برداشت محصول به صورت دستی انجام می‌گیرد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسین شیرزاد در اولین گردهمایی فعالان اتحادیه‌های ملی و استانی زعفران در کشور گفت: سال گذشته با مداخله هدفمند سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، میزان ۶۸ تن زعفران در بورس کالا عرضه شد که بالاترین رکورد در طول فروش بورسی زعفران کشور محسوب شده و برای نخستین بار، توانستیم با ایجاد انگیزه سود و جذابیت‌های بورسی فعالان بازار سرمایه را هم به بازار مدرن بورسی زعفران راهبری نماییم که این پدیده، در طول تاریخ کشاورزی ایران با این حجم معاملات و خرید و فروش کم سابقه بوده است.

وی گفت: بر اساس اطلاعات آماری سازمان مرکزی تعاون روستایی، درحدود ۹۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور با نظام بهره برداری خرده پایی و عمدتاً به صورت کشت آبی به زراعت زعفران اختصاص دارد. این محصول در تمامی استان‌های کشور (هر چند به مقدار اندک) تولید می‌شود؛ اما حدود ۹۲ هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی قرار دارد.

شیرزاد با اشاره به اینکه عملکرد در هکتار زعفران طی ۱۰ سال اخیر، تقریباً دارای رشد ملایمی بوده و میانگین عملکرد برای کل کشور (در ۹ استان برتر) معادل ۳۸۹ کیلوگرم و برای سه استان فوق‌الذکر نیز ۲۰ درصد بیشتر بوده است، تصریح کرد: در ۹۵ درصد مناطق زیر کشت زعفران، برداشت این محصول به صورت دستی و غیرمکانیزه انجام می‌گیرد و صادرات این محصول در بسته‌بندی‌های بالاتر از ۳۰ گرمی، در سال ۹۵ بالغ بر ۲۱۰ تن و به ارزش ۲۷۸ میلیون دلار بوده است که این روند، در سال‌های ۹۷-۹۶ رشد داشته و به بیش از ۳۵۰ میلیون دلار بالغ شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا