بورسبورس اوراق

ریسک سیاسی، جزء لاینفک بازارسرمایه

مجید سوری: به طور سنتی و با توجه به میل سهامداران عمده، می‌توان میزان سوددهی شرکت‌ها را پیش‌بینی کرد؛ مگر اینکه شرکتی طرح خاصی داشته و بابت آن استراتژی سود متفاوتی در پیش بگیرد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از سنا، مدیرعامل کارگزاری پارسیان ضمن بیان مطلب بالا گفت: در مجموع اگر سهام شرکت‌های خوبی برای خرید انتخاب شوند، دلیلی برای خروج قبل از مجمع وجود ندارد. سوری تصریح کرد: در نظر داشته باشید که گزارش ۱۲ ماهه شرکت‌ها تاثیر خود را در سهم می‌گذارد، حال حضور در مجمع به این موضوع برمی‌گردد که ببینم کدامیک از شرکت‌ها توزیع سود بهتری دارند؛ البته شاید برای برخی سهامداران، توزیع سود مهم نبوده و آنها بیشتر به دنبال کسب سود در بلندمدت باشند.

وی اضافه کرد: بنابراین باتوجه به دیدگاه سهامداران، می‌توان رفتارهای متفاوتی برای فصل مجامع در نظر گرفت؛ اما در یک استراتژی کلی، حضور در مجامع و گرفتن سود و سهامدارای کردن در شرکتی که گزارش سالیانه آن منتشر شده است، برای سهامداران و بررسی سهم سیاست مناسبی است.

سوری با اشاره به تاثیر زیاد افزایش نرخ ارز در بالا رفتن سهام شرکت‌ها اظهار کرد: موضوع دیگری که از عامل ارز نشات می‌گیرد، شرکت‌هایی هستند که تولید داخل داشته و لزوما صادراتی هم نیستند ولی با توجه به رشد قیمت ارز و بحث تحریم‌ها، جان گرفته و تولیداتشان به سمت بهبودی است؛ برآیند این اتفاق سبب افزایش سودآوری می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: افزایش نرخ ارز و محدود شدن واردات، سبب شکوفا شدن برخی از صنایع داخلی مانند صنایع غذایی و برخی شرکت‌های لوازم خانگی و شوینده شده است. به این ترتیب، تولید و فروش داخلی این قبیل شرکت‌ها افزایش پیدا کرده و رقبای خارجیشان حذف شده است؛ درنتیجه، قیمت سهام شرکت‌های مذکور افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل کارگزاری پارسیان ضمن اشاره به جدید نبودن ریسک‌های سیاسی در بازار گفت: موضوع ریسک‌های سیاسی همواره در اقتصاد ما با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده، اما همیشه وجود داشته است؛ به طوریکه این موضوع، جزء لاینفک این بازار است.

سوری در پایان، روند بازار سرمایه را حداقل تا پایان تابستان، مثبت ارزیابی و اظهار کرد: با وجود مشکلاتی که اکنون وجود دارد، یکی از بهترین و پربازده‌ترین بازارها، بازار سرمایه است. همه بازارها مانند مسکن، سکه و غیره با رشد خوبی مواجه بوده اند، اما بازار سهام هنوز و به طور کامل به این رشد نرسیده است؛ بر این اساس، پیش بینی می‌کنم حداقل تا پایان تابستان روند رشد در این بازار ادامه داشته باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا