امور زیربناییتعاون و اشتغال

فرصت آزمون و خطا در اشتغال نداریم/نقشی در تدوین سند کار نداشتیم

نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی می‌گویند این تشکل ها در تدوین «سند ملی کار شایسته» نقشی نداشته اند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، علی خدایی عضو شورای عالی کار در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: سندی که معرفی شده را سند کار شایسته نمی دانم این سند را حداکثر می‌توان سند ملی اشتغال مبتنی بر کار شایسته دانست.

وی با بیان اینکه بسیاری از مواد و مفاد این سند آن را با تشکل‌های کارگران و کارفرمایان مرتبط می‌کند گفت: من قویاً حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری را در تدوین این سند رد می‌کنم و به نظر من اگر آسیب شناسی کنیم یکی از علل عمده شکست اسناد اشتغال و کار بر می‌گردد به همین موضوع که نادیده گرفتن نقش نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی است.

خدایی گفت: هیچیک از اهداف سند کار شایسته در این سند لحاظ نشده است، حتی در این سند که کلیات را در برمی گیرد ما را نادیده گرفته اند چه رسد به جزئیات.

محمدرضا کارگر، مشاور معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی نیز با بیان اینکه سند ملی کار شایسته مسیر کلی را برای ما مشخص می‌کند افزود: همه ذی نقشان از زمان تدوین این سند در جلسات حضور داشته اند و به جرأت عرض می‌کنم در پروسه تدوین این سند تمام بازیگرانی که در عرصه‌های کار و اشتغال کشور فعال اند به کار گرفته شده اند.

کارگر با اشاره به اینکه این سند مختصر اما اجرایی است: گفت انتقاد دوستان درست است اما آن جامعیتی که مد نظرشان است در اسناد دیگر بالادستی هست و در این سند نخواستیم که آرزوها و آرمان‌ها را ببینیم بلکه این سند با تمرکز بر اشتغال تدوین شده و کاملاً اجرایی است.

حمیدرضا سیفی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی نیز سخنان عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران را تأیید کرد و گفت: از نظر ما هم این سند، سند کار شایسته نیست و فقط به اشتغال می‌پردازد.

او نیز با انتقاد شدید از اینکه در تدوین «سند ملی کار شایسته» نمایندگان کارگری و کارفرمایی نادیده گرفته شده اند گفت: نگاه سلیقه‌ای حاکم بر این سند است و مدیری که نمی‌داند در قانون کار نماینده کارگر و کارفرما کیست چگونه به خودش اجازه می‌دهد که سند ملی کار شایسته تدوین کند، بدیهیات در این سند دیده نشده مگر می‌شود گفتگوی اجتماعی نداشته باشید و اشتغال را رشد دهید.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا