انرژی

وزارت نیرو توپ را به زمین مردم انداخت

ماراتن افزایش دما و رشد مصرف برق پیش از شروع فصل تابستان، آغاز شده و مجدداً این سوال مطرح است که آیا امسال هم همچون سال گذشته خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده خواهیم داشت یا خیر؟ سوالی که وزیر نیرو برای یافتن پاسخ آن، مردم را مخاطب قرار می‌دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، امسال هم همچون سال‌های قبل، با حرکت به سمت تابستان و افزایش دما و به تبع آن استفاده از وسایل سرمایشی، مصرف برق روند صعودی به خود می‌گیرد. این روند سال گذشته به قدری شدت گرفت که شاهد خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده بودیم. البته مسئولان علت اصلی آن را بحران آب و ناتوانی نیروگاه‌های برق آبی عنوان کردند، بحرانی که به نظر نمی‌رسد امسال با توجه به بارندگی‌های اخیر در سراسر ایران آنقدر جدی باشد که کار را به خاموشی برساند.

در این میان اگرچه مسئولان تاکنون حرفی از خاموشی برنامه‌ریزی شده به میان نیاورده‌اند اما توپ را به زمین مردم انداخته و بر این نکته تاکید می‌کنند که اگر مردم مدیریت مصرف داشته باشند، تابستان بدون چالش سپری خواهد شد.

همچنین بخوانید

مصرف برق ایران افزایش یافت

آمار و ارقام حاکی از آن است که مصرف برق امسال حدود چهار تا پنج درصد و در برخی مناطق تا ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. براساس پیش‌بینی‌های اولیه اوج مصرف برق امسال به ۶۲ هزار مگاوات خواهد رسید.

تقاضای دولت از مردم

در این راستا چندی پیش، محسن طرزطلب – مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی- بر این نکته که خاموشی برنامه‌ریزی شده بستگی به میزان مصرف دارد، تاکید کرده و به ایسنا گفته بود اگر همراهی لازم صورت بگیرد و مدیریت مصرف رخ دهد، امیدواریم هیچ مشکلی پیش نیاید.

همچنین هادی مدقق – مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر – با تاکید بر این‌که همه تلاش و برنامه‌ریزی‌ها بر این مبناست که با مدیریت مصرف بتوانیم تابستان را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم، به ایسنا اعلام کرده بود که در حال حاضر به خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده فکر نمی‌کنیم و سعی می‌کنیم برنامه‌های مدیریت مصرف را اجرا کنیم.

در نهایت رضا اردکانیان – وزیر نیرو – تیر خلاص را زد و درباره این‌که آیا امسال با خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده مواجه خواهیم شد یا خیر؟ اظهار کرد: این سوالی است که باید از هم‌وطنان و مصرف‌کنندگان پرسید که آیا قرار است کماکان مصرف صحیح داشته باشیم و چنانچه پاسخ مثبت بشنوم، می‌توانم اعلام کنم هیچ نوع خاموشی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به بارندگی‌های اخیر در نقاط مختلف کشور، تاکید کرد: بارش‌های اخیر بخشی از کمبودهای سال گذشته که ناشی از کم بارشی بود را برطرف کرده است اما با توجه به شروع زودرس فصل گرما، هموطنان هم در بخش خانگی و هم در بخش‌های عمومی اداری باید توجه داشته باشند دمای آسایش را از حدی که موجب آسایش است، پایین‌تر نیاورند.

وزیر نیرو درباره ظرفیت تولید برق در ایران، اظهار کرد: ظرفیت تولید روال خود را طی می‌کند. پیش‌بینی شده بود که امسال نسبت به سال گذشته حدود ۵۲۰۰ مگاوات ظرفیت جدید وارد مدار شود که میزان قابل توجهی از آن محقق خواهد شد.

اقدام دولت برای تشویق خوش مصرف‌ها

از سوی دیگر دولت نیز سعی کرده کم‌مصرف‌ها را تشویق و پرمصرف‌ها را تنبیه کند تا میزان مصرف را کاهش دهند. در این راستا مصوبه دولت درباره بهای آب و برق هم شامل پرمصرف‌ها می‌شود و هم شامل کم مصرف‌ها؛ به طوری که یک روی سکه آن از جریمه پرمصرف‌ها و روی دیگر آن از ارائه تخفیف به خانوارهایی می‌گوید که مصرف آب یا برق ماهانه آن‌ها پایین‌تر از الگوی مصرف باشد.

اواخر نخستین ماه سال بود که مصوبه دولت درباره «افزایش بهای آب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸» ابلاغ شد. نخستین بند این مصوبه شامل حال همه مصرف‌کنندگان آب و برق می‌شود و از افزایش سالانه هفت درصدی بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ می‌گوید.

در دومین بند این مصوبه آمده است: ” با هدف مدیریت مصرف و بازدارندگی مصارف غیرضروری، علاوه بر میزان افزایش موضوع بند (۱) این تصویب‌نامه، از ابتدای خردادماه، سالانه ۱۶ درصد به خالص صورتحساب آب و برق مصارف خانگی (بدون احتساب آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض) مشترکین بالای الگوی مصرف افزوده می‌شود. به عبارت دیگر طبق این بند پرمصرف‌ها تا ۲۳ درصد افزایش تعرفه خواهند داشت. “

چگونه مصرف برق را کاهش دهیم؟

با توجه به اینکه در تابستان وسایل سرمایشی بیشترین میزان مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهند، مشترکان در صورت توجه و دقت در چگونگی استفاده از وسایل سرمایشی می‌توانند به میزان زیادی از مصرف برق خود را کاهش دهند. در فصل تابستان حدود ۲۲ هزار مگاوات یا معادل ۴۰ درصد از مصرف برق کشور، به وسایل سرمایشی اختصاص دارد بنابراین چنانچه مشترکان برق خانگی بتوانند در مصرف برق ۱۰ درصد صرفه‌جویی کنند، میزان مصرف آن‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت. مهم‌ترین عاملی که در فصل تابستان میزان مصرف برق را افزایش می‌دهد استفاده از کولر است.

اگر مصرف‌کنندگان کولر، در ساعات اوج مصرف برق (۱۲ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳) درجه کولر گازی خود را بین ۲۴ تا ۲۶ درجه تنظیم کنند و دور موتور کولر آبی خود را کند کنند، می‌توانند در مصرف برق صرفه‌جویی کنند. همچنین هر زمانی احساس کردند محیط خانه خنک شده است، می‌توانند به مدت نیم ساعت کولر گازی یا آبی خود را خاموش کنند تا در مصرف برق صرفه‌جویی صورت بگیرد.

مشترکانی که دارای کنتور دیجیتالی یا چند تعرفه هستند می‌توانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند. اگر هر مشترک تنها یک لامپ را در زمان اوج مصرف خاموش کند، حدود ۱۰۰۰ مگاوات در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا