اقتصاد کلان

شباهت امروز ایران با دوره مصدق چیست؟

وحید شقاقی شهری گفت: ایران پس از ۶۵سال در شرایطی قرار گرفته که ناچار است دخل و خرج خود را بدون درآمدهای نفتی محاسبه کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی این کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرآنلاین افزود: اولین بار در دولت مصدق به مدت دو سال اقتصاد بدون نفت را تجربه کردیم.

او با تاکید بر اینکه تحریم نفتی آمریکا در حقیقت شبیه سازی تاریخی ایران با دهه سی است، گفت: آن زمان نیز تحریم نفتی، دولت وقت را با بحران روبرو کرد اما نظام سیاسی ایران عزمی برای پیشرفت در آن دوره نداشت، چیزی که امروز تغییر کرده همین است و باید با تصمیم گیری درست و تکیه بر توانایی های درونی بتوانیم از پس مشکلات برآییم.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: بازخوانی تاریخ نشان می دهد این اقدام البته کاری شدیدا دشوار بود و دولت وقت با انتشار اوراق قرضه دولتی و تحمل محدودیت ها درصدد اداره کشور برآمد.

وی با اشاره به کودتای ۲۸ مرداد، ادامه داد: پس از وقوع کودتای انگلیسی- آمریکایی ۲۸ مرداد، البته اقتصاد ایران به مراتب بیشتر از گذشته وابسته به واردات و نفت شده است. وی تاکید کرد: حالا تحریم های نفتی آمریکایی ها ما را در موقعیت تازه ای قرار داده است. موقعیتی که خداحافظی با نفت را ضروری کرده است.

وحید شقاقی شهری

 وی با اشاره به اینکه ایران جایگزین هایی ملموس و واقعی را به جای درامدهای نفتی داراست، ادامه داد: پیشگیری از فرار مالیاتی، مبارزه با فساد، اصلاح ساختار تخصیص یارانه و … همگی منابع درآمدی مهم و قابل دسترسی برای دولت محسوب می شود.

این استاد دانشگاه گفت: البته که اجرای چنین برنامه هایی دشوار است اما باید دید ثمره آن چیست؟ ثمره این برنامه بی تردید بهره مندی ایران از قدرتی اقتصادی است، در این صورت است که شعار استفاده از فرصت تحریم ها به واقعیت بدل می شود و تنها در حد شعار باقی نمی ماند.

وی با اشاره به نقش اعتماد عمومی در این حوزه تاکید کرد:همان طور که توضیح دادم اعتماد عمومی با مبارزه دقیق همه قوا با فساد اتفاق می افتد، وقتی مردم این جدیت را ببینند با دولت همراه می شوند و سختی ها را تحمل می کنند چون می دانند گشایشی در راه است.

شقاقی اضافه کرد: من فکر می کنم باید سیاست هایی اجرا شود که راه تحریم دوباره ایران بسته شود، ایران در حوزه بنزین چه کرد؟ راه را بر تحریم دوباره بست، حالا نیز باید با کاهش وابستگی به نفت و تدوین برنامه دخل و خرج بدون نفت، این حربه دشمن را بی اثر سازد.

اصلاحات اقتصادی را جدی بگیریم

وی در بخش دیگری از سخنانش به مساله اصلاحات اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: من معتقدم قواعد بازی باید تغییر کند تا ابتکار عمل در دست ما قرار گیرد؛ هنوز دولت قواعد بازی بدون نفت را در همه ارکان اجرایی نکرده است و همچنان براساس منطق پیش از تحریم ها با امور برخورد می شود.

عضو هیات رییسه دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه اجرای چنین برنامه ای جسارت می خواهد، افزود: مبارزه با فساد، عقلایی شدن و اصلاح نظام بانکی و اصلاح ساختار یارانه‌ها هرکدام نیازمند یک برنامه ریزی جدی و گام به گام است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا