بانکبانک و بیمه

بانک‌ها با کاهش نرخ سود موافقند


دبیرکل کانون بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری با اشاره به استقبال بانک‌ها از کاهش نرخ سود بانکی و تسهیلات گفت: هنوز در اینباره طی سال‌جاری صحبتی نشده است.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)،محمدرضا جمشیدی درباره مباحث احتمالی در کانون بانک‌ها پیرامون کاهش نرخ سود بانکی در سال جاری به ایبنا گفت:‌ هنوز صحبتی در اینباره نشده ولی بانک ها از کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات استقبال می کنند.

دبیرکل کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری اظهارداشت: البته باید زمینه کاهش نرخ سود بانکی هم فراهم باشد، ولی در جلساتی که با بانک های دولتی و خصوصی داشتیم هر دو بخش موافق کاهش نرخ سود بانکی هستند.
جمشیدی ادامه داد: با این وجود، همین امروز که نرخ ها ۱۵ تا ۱۸ درصد است اغلب از اجرای این نرخ ها فرار می کنند. به دلیل نیازمندی ها و وضعیت بانک ها و رقابتی که در بازار پول هست، باید زمینه ها برای کاهش نرخ سود فراهم شود.
وی درباره روند کاهشی نرخ تورم و چگونگی برقراری رابطه منطقی آن با نرخ سود بانکی افزود: همیشه نرخ تورم کمتر از نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی بوده و این واقعیت است، اما بازار پول باید از یک منطق مناسبی برخوردار باشد.
دبیرکل کانون بانک های خصوصی و موسسات اعتباری گفت: در بازار عرضه و تقاضا این نرخ‌ها تابع عرضه و تقاضا است و زمانی که تقاضا بیشتر و عرضه پول کمتر باشد طبیعتا نرخ سود از بازار تبعیت می‌کند تا اینکه بخواهد از نرخ تورم تبعیت کند.
به گفته جمشیدی، الزام تناسب نرخ سود با تورم بیشتر از بانک‌های خصوصی در بانک‌های دولتی امکانپذیر است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا