بین الملل

رشد مشاغل آمریکا به شدت افت کرد/هشدار کارشناسان درمورد خطر رکود

تازه‌ترین گزارش اشتغال آمریکا که دیشب (بامداد امروز) منتشر شد نشان داد رشد مشاغل آمریکا در ماه می به شدت افت کرده و دستمزدها بسیار کمتر از حد انتظار رشد داشته است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، رشد مشاغل آمریکا در ماه می به شدت افت کرد و دستمزدها بسیار کمتر از حد انتظار رشد کردند، تا به این ترتیب وحشت از اینکه افت فعالیت‌های اقتصادی تاثیر منفی خود بر بازار کار را شروع کرده باشد، افزایش یابد. به این ترتیب فشارها بر فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره بیشتر شد.

این درحالی است که افت گسترده «رشد استخدام» در ماه می که در گزارش روز جمعه منتشر شد، قبل از افزایش اخیر تنش‌های تجاری بین آمریکا و دو شریک بزرگ تجاری خود، چین و مکزیک بوده است. تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که جنگ تجاری می‌تواند اقتصاد آمریکا را به رکود بکشاند.

آن‌چه نگرانی‌ها در مورد گزارش مشاغل را بیشتر کرد این بود که در این گزارش اعلام شد که در ماه‌های آوریل و مارس هم بسیار کمتر از آن‌چه قبلاً منتشر شده بود، شغل ایجاد شده است. این نشان می‌دهد که رشد اشتغال آمریکا از ماه‌های قبل روند کاهشی خود را شروع کرده بوده است.

جوزف سانگ، اقتصاددان «بانک آمریکا مریل لینچ»، می‌گوید: گزارش مشاغل امروز، احتمال کاهش نرخ بهره را بالا برد و دیدگاه ما در مورد این تقویت کرد که تنش‌های تجاری در نهایت آن قدر رشد اقتصادی را کاهش می‌دهند که فدرال‌رزرو را مجبور به کاهش نرخ بهره در سپتامبر و دسامبر می‌کنند.

مشاغل آمریکا در ماه می تنها ۷۵ هزار شغل افزایش یافت. این دومین بار در سال جاری است که مشاغل آمریکا کمتر از ۱۰۰ هزار شغل افزایش می‌یابد.

این درحالی بود که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند بازار کار آمریکا در ماه می ۱۸۵ هزار شغل جدید ایجاد خواهد کرد.

رشد مشاغل ماه‌های آوریل و مارس هم اصلاح شد و ۷۵ هزار شغل کاهش داده شد.

ضعف رشد مشاغل به طور گسترده در بین گروه‌های صنعتی مشاهده می‌شد و ارتباطی به اختلالاتی نظیر آب‌وهوای بد نداشت. دستمزد متوسط ساعتی نسبت به سال گذشته تنها ۳.۱ درصد رشد کرد که این کندترین رشد سالانه از ماه سپتامبر تا کنون بود.

در ماه می نرخ بیکاری در ۳.۶ درصد باقی ماند که کمترین میزان ۵۰ ساله آن است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا