بانک و بیمهطلا و ارز

ابهام در بخشنامه دریافت مالیات از سکه

یک کارشناس مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بخشنامه ای که از سوی این سازمان برای دریافت مالیات از سکه های خریداری شده در سال ۹۷ صادر شده دارای ابهام است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیاوش غیبی پور در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: طبق بخشنامه ای که سازمان امور مالیاتی کشور اول خرداد ماه امسال ابلاغ کرده کسانی که تا ۲۰ قطعه سکه طی سال ۹۷خریداری کرده اند از پرداخت مالیات معاف هستند.

وی اظهارداشت: کسانی هم که بیش از ۲۰ قطعه سکه در سال ۹۷ خریداری کرده اند به ازای هر قطعه سکه ۱۵۰ هزار تومان باید مالیات بپردازند.

این کارشناس مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: براساس میزان سکه های خریداری شده مبلغ مالیات نیز به صورت تصاعدی افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه موضوع مالیات بر سکه خریداری سده طی سال ۹۷ از چند منظر قابل بررسی است، گفت: وضع مالیات بر سکه در حوزه درآمد ابهام دارد.

غیبی پور ضمن اشاره به اینکه سکه باید خریداری و سپس فروخته شود تا بتوان از مابه التفاوت بین مبلغ خرید و مبلغ فروش مالیات دریافت شود، افزود: برخی افراد هنوز سکه های خریداری شده را به فروش نرسانده اند و یا اینکه در تلاطم بازار مبلغ حاصل از محل فروش سکه کمتر از مبلغ خرید است.

وی درباره نخستین ابهام اظهارداشت: کسانی که سکه های خود را هنوز به فروش نرسانده اند از چه محلی باید مالیات پرداخت کنند چرا که درآمدی از خرید سکه حاصل نشده است.

این کارشناس مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: مالیات با اعلام قبلی اخذ می شود و در مورد سکه هایی که طی سال ۹۷ به فروش رسیده بخشنامه ای مبنی بر دریافت مالیات صادر نشده است.

وی ابهام سوم بخشنامه دریافت مالیات از سکه های خریداری شده در سال ۹۷ را نهایی و تصویب نشدن قانون مالیات بر عایدی سرمایه عنوان کرد.

غیبی پور افزود: بخشنامه دریافت مالیات از سکه های خریداری شده در سال ۹۷ در مورد کسانی که به تعداد بالا سکه خریداری کرده، قصد ایجاد شوک در بازار داشته اند و روند معاملاتی جامعه را به چالش کشیده اند می تواند اجرا شود اما برای خریداران عادی قابل اجرا نیست.

وی در پایان به رادیو اقتصاد یادآور شد: بخشنامه مربوطه از نظر شرعی نیز دچار مشکل بوده و خرید سکه به دریافت مالیات مشروط نشده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا