امور زیربناییراه و ساختمان

برای ۷ هزار واحد مسکن آسیب‌دیده در سیل تامین اعتبار ابلاغ شده است

رئیس بنیاد مسکن کشور از ابلاغ اعتبار برای مسکن‌های آسیب دیده سیلاب‌های اخیر کشور خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علیرضا تابش در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۱۹ خردادماه) مجلس شورای اسلامی، گفت: وظیفه قانونی ما مسکن و عمران روستاها است، طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۷ تعداد آبادی‌های کشور ۶۲ هزار که ۳۹ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار، ۲۰ میلیون و ۷۳۰ هزار نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که ۲۶ درصد جمعیت کل کشور را شامل می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه تعداد واحد مسکونی روستایی کشور ۵ میلیون و ۳۷۸ هزار واحد است، تصریح کرد: عملکرد طرح مسکن روستایی از سال ۷۴ تا ۸۴ تنها ۲۰۰ هزار واحد بود که این عملکرد در سال ۸۴ به بعد در قالب طرح جامع به‌سازی مسکن روستایی با تولید سالانه ۲۰۰ هزار واحد رشد و توسعه یافت.

وی با اشاره به اینکه هدف از طرح ویژه به‌سازی و نوسازی مسکن روستایی، افزایش تاب آوری سکونت گاه‌های روستایی در برابر سوانح طبیعی است، ادامه داد: اهم اقدامات انجام شده در این بخش شامل ساخت یک میلیون و ۶۹۲ هزار واحد مسکونی مقاوم در سراسر کشور به غیر از تعداد واحدهای مسکونی که در اثر سیل و حوادث بازسازی شده است.

تابش با تاکید بر اینکه وضعیت مسکن آسیب‌پذیر در نقطه شروع طرح جامعه مسکن ۷درصد بود که در پایان آن ۴۲.۵ درصد مسکن موجود مقاوم شد و افزایش تاب آوری سکونت گاه‌ها عملی شد، عنوان کرد: قرارداد ساخت یک میلیون و ۸۹۱ هزار واحد مسکونی بسته شد که برای آن اعتبار بانکی معادل ۱۶ هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان در قالب تسهیلات در نظر گرفته شد که رقم قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه ۱۶۹ هزار پایان کار ساخت مسکن روستایی صادر شده است، گفت: از سال ۸۴ تا ۹۸، ۴۰۳ هزار واحد مسکن روستایی بازسازی شده است که مجموعا تعداد ۲ میلیون و ۹۶ هزار واحد بهسازی و مقاوم سازی شد، این در حالی است که قبل از سال ۸۴ تنها ۱۸۷ هزار واحد بازسازی شده بود.

تابش با تاکید بر اینکه در توافق ۱۴۰۵ به ۵ میلیون و ۳۷۷ هزار واحد مسکن روستایی نیاز داریم، نسبت کمبود مسکن انباشت شده به خانوار ۶۸۸ هزار واحد است همچنین نیاز ناشی از افزایش جمعیت طی دوره ۱۰ ساله ۹۵ تا ۱۴۰۵، ۹۵ هزار واحد است که اگر یک میلیون و ۵۸۵ هزار واحد را نیز مقاوم سازی کنیم ۷۰درصد واحدهای مسکونی مقاوم سازی می شود.

رئیس بنیاد مسکن با اشاره به اینکه به ۲ میلیون و ۳۵۸ هزار واحد مسکن روستایی نیاز داریم که باید سالانه ۲۰۰ هزار واحد آن ساخته شود، ادامه داد: در سال ۹۷ مصوبه تامین ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی صادر و به بانک‌ها ابلاغ شد و تقسیم اعتبارات صورت گرفت.

وی افزود: سقف اعتبار مسکن روستایی ۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد، همچنین سقف تسهیلات فردی نیز از ۲۵ میلیون تومان به ۴۵ میلیون تومان افزایش داده شده است.

تابش با بیان اینکه سود تسهیلات مسکن روستایی ۵ درصد است و تضمین نامه آن توسط دولت صورت می گیرد همچنین سفته زنجیره ای نیز تضمین نامه ای است که توسط مردم ارائه می شود، گفت: برای ۷ هزار واحد مسکن آسیب دیده در سیل تامین اعتبار ابلاغ شده که شامل ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه است.

رئیس بنیاد مسکن در پایان با تاکید بر اینکه در زمینه توسعه روستاها نیاز به نشست وجود دارد که رئیس مجلس دستور داد در کمیسیون عمران مجلس این نشست برگزار شود، خاطرنشان کرد: طرح هادی در ۸ هزار روستا نیاز به بازنگری دارد، با الحاق لکه‌ها از حاشیه طرح به درون آن مشکل کمبود زمین در روستاها برطرف می شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا