تجارتصنعت، معدن، تجارت

رشد ۸.۱ درصدی تجارت خارجی ایران

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: آمار تجارت خارجی کشور طی دو ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با ۸.۱ درصد رشد به مرز ۸.۴ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمدرضا مودودی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: این پیام خوبی برای صادرکنندگان است که با توجه به تمامی تهدیدهای که علیه تجارت خارجی کشور صورت گرفته بود موفق شدنداز این کمند تحریم ها خیلی خوب عبور کنند و بتوانند همچنان فرآیند رشد صادراتی خود را علی رغم اصلاح پایه صادراتی بسیاری از کالاها که مقداری کاهش باید بیشتر احساس می شد اما نشان می دهد فرآیند تجارت خارجی همچنان سر حال است.


وی همچنین اظهارداشت: این دلواپسی با توجه به ابلاغ سیاست های ارزی از سوی بانک مرکزی در سال گذشته به حوزه صادراتی کشور پدید آمد که امکان دارد صادرات کشور به نوعی دستخوش مشکلاتی شود چرا که صادرکنندگان برای تعهدات ارزی خود می بایست یکسری تعهداتی به دولت بدهند چون نسبت به این موضوع با احتیاط رفتار می کردند ترجیح دادند صادرات خود را بصورت مستقیم انجام ندهند به همین دلیل همه شاهد ظهور پدیده صادرکنندگان جدید یا دارندگان کارت های جدید الورودبه عرصه صادرات باشند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کشور سال ۹۷ بیش از شش هزار و ۵۰۰ صادرکننده جدید را تجربه کرد که افزون بر ۱۲.۳ درصد از مجموع صادرات کشور یعنی ۵.۵ میلیارد دلار از طریق این افراد انجام شد.

وی در ادامه افزود: سیاست ارزی بانک مرکزی در اواخر سال گذشته با تعریف بسته های تشویقی و اعطای تسهیلات بیشتر اندکی متفاوت شد و باعث گردید جذابیت برگشت ارز برای صادرکنندگان بیشتر شود.

مودودی یادآورشد: اگر سیاست های ارزی کشور چالاکی، انعطاف و تسهیلات لازم را پیدا کند نیازی به سخت گیری در بحث صادرات نیست چون صادرکنندگان شناسنامه دار با احساس امنیت روانی بطور قطع و یقین دوباره فرمان صادرات را به دست گرفته و دیگر نیازی نخواهد بود از طریق واسطه صادرات خود را انجام دهند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا