امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سیلاب فروردین یک سوم سطح زیر کشت در خوزستان را از بین برد

اهواز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سیلاب یک سوم از سطح زیر کشت استان خوزستان زیر آب رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، کیخسرو چنگلوایی ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: سال گذشته از نظر اقلیمی شرایط خوبی نداشتیم که همراه با ناملایمتی ها بود.

وی یادآور شد: آذر و بهمن سال گذشته و همچنین فروردین امسال استان خوزستان شاهد بروز سیلاب علاوه بر ریزگردها که به محصولات کشاورزی خسارت‌هایی را وارد می‌کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: شاهد خسارت زیادی از سیل بودیم و ۱۹۷ هزار هکتار از اراضی گندم، کلزا، چغندرقند، سبزی و صیفی جات زیر آب رفت و در عین حال خسارت‌هایی نیز به دام و طیور استان وارد شد.

چنگلوایی ادامه داد: میزان خسارت وارد شده به بخش نیشکر سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود و ۲۸ درصد از سطح زیر کشت گندم استان خوزستان در سیلاب اخیر به زیر آب رفت.

وی با اشاره به اینکه محصول کلزا یک محصول استراتژیک است گفت: یک سوم از سطح زیر کشت استان خوزستان زیر آب رفت ولی با این حال ۶۱ درصد بیشتر از سال گذشته برداشت و خرید کلزا انجام شد چون ۸۰ درصد از روغن مورد نیاز کشور از خارج از کشور تأمین می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به حجم و رقم بالای واردات روغن نباتی به ایران، گفت: سالانه بین سه و نیم تا چهار میلیارد دلار ارز برای واردات روغن نباتی به ایران هزینه می‌شود که این کار برای حدود سه میلیون نفر در خارج از کشور اشتغال زایی داشته است.

چنگلوایی اضافه کرد: تولید کلزا در کشور باید از ۳۵۰ هزار هکتار به یک میلیون هکتار برسد که سهم خوزستان ۳۱ هزار هکتار بوده و با برنامه ریزی جدید باید آن را به ۱۰۰ هزار هکتار افزایش دهیم.

وی گفت: در سیلاب اخیر ۱۹۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان زیر آب رفت که تاکنون آب ۱۶۰ هزار هکتار از این اراضی خارج شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: برای کشت تابستانه امسال با توجه به حجم فوق العاده آب موجود در استان از نظر الگوی کشت و سطح زیر کشت هیچ محدودیتی نداریم.

چنگلوایی افزود: پیش بینی می‌شود که امسال ۴۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی کشاورزی در فصل تابستان را داشته باشیم که ۱۰۰ هزار هکتار از آن به محصول ذرت اختصاص دارد.

وی بیان کرد: ۱۶.۲ میلیون تن تولیدات زارعی، باغی، شیلات و دامی جهاد کشاورزی در استان خوزستان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: اگر مصرف سالانه هر شهروند را در تمام این حوزه‌ها یک هزار کیلوگرم در سال در نظر بگیریم یعنی استان خوزستان سالانه برای ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تولید محصولات کشاورزی انجام می‌دهد.

چنگلوایی گفت: برای واگذاری یا راه اندازی مجتمع‌های گلخانه‌ای و دامپروری رئیس کمیسیون محلی واگذاری اراضی در هر شهرستان فرماندار است بر اساس قوانین در جلسات کمیسیون ماده ۳۳ گزارش هلی دریافتی از عوامل نظارتی ساکن در هر شهرستان طرح‌های دارای پیشرفت فیزیکی در این حوزه تمدید قرارداد طرح‌های دارای تعدیل فسخ و طرح‌های تکمیل شده نیز به صورت کامل مجوز واگذاری را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر درخواست برای احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای در سطح ۲۷۰ هزار هکتار در استان خوزستان ارائه شده افزود: هم اکنون هیچ محدودیت اعتباری یا قانونی برای صدور مجوز در این زمینه نداریم.

چنگلوایی گفت: در سیلاب فروردین ماه انسان ۱۷۵ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم ۶ هزار هکتار کلزا، هفت هزار هکتار جو، هفت هزار هکتار سبزی و صیفی‌جات، ۷۰۰ هکتار چغندر و سایر محصولات هم کمتر از این میزان‌های اعلامی خسارت دیدند.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیشترین خسارت‌ها در بخش زراعی و بعد هم به ترتیب محصولات باغی، دام و طیور و تأسیسات بوده است.

وی افزود: همچنین شهرستان‌های دشت آزادگان، اهواز، شوش و کارون به ترتیب دارای بیشترین خسارت‌های ناشی از سیل فروردین ۹۷ در استان خوزستان بودند.

پرداخت کمک‌های بلاعوض به کشاورزان

چنگلوایی با اشاره به برنامه‌ریزی برای پرداخت کمک‌های بلاعوض به کشاورزان خسارت دیده و همچنین تسهیلات با سود چهار درصد برای آنها یادآور شد: میزان این تمهیدات برای هر هکتار از کشت آبی پنج میلیون تومان و برای هر هکتار از کشت دیم نیز دو میلیون تومان تعیین شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: میزان کمک برای هر رأس دام سبک ۵۰۰ هزار تومان و برای هر رأس دام سنگین نیز سه میلیون تومان است و تاکنون یک هزار و ۲۰۰ پرونده برای پرداخت خسارت‌ها تکمیل شده و همچنین به همین میزان نیز پرونده برای پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات با سود چهار درصد تشکیل شده است.

چنگلوایی ادامه داد: مخرب‌ترین آفت بخش کشاورزی ملخ است که برای پیشگیری از هجوم آن به استان خوزستان در ابتدا به کشاورزان اطلاع‌رسانی و در مرحله بعد نیز یک فراخوان عمومی صادر شد.

وی بیان کرد: ۲۵ باند فرودگاه و تجهیزاتی مثل سم پاشی اتوماتیک را برای مبارزه با این آفت احتمالی در استان خوزستان آماده کردیم و همچنین سه میلیارد تومان از سوی استاندار و سازمان برنامه و بودجه خوزستان برای این کار اختصاص پیدا کرد که نسبت به استان‌های دیگر بی نظیر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درباره اقدامات انجام شده بود ای مقابله با ملخ در استان، گفت: برای مبارزه با آفت ملخ در استان همچنین ۱۳۷ گروه پایش و ۱۷ گروه سمپاش در حالت آماده باش قرار گرفته و ۳۱ هزار سال مبارزه شیمیایی انجام شد که خوشبختانه حتی یک متر مربع از اراضی زراعی و باغی استان خوزستان به خاطر هجوم ملخ دچار مشکل نشدند.

چنگلوایی با اشاره به تولید ۱۹۰ هزار تن خرما در خوزستان عنوان کرد: بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از صادرات خرمای کشور از این استان انجام و ۶۷ درصد تولید خرمای این استان از نوع استعمران است.

کاهش ۴۰ درصدی تولید خرمای استعمران

وی تصریح کرد: سال گذشته خرمای استعمران خوزستان به دلیل کمبود و شوری آب حدود ۴۰ درصد کاهش تولید داشت ولی اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان به منظور بهبود نخلستان‌ها به استان اختصاص گرفت که در مرحله اول آن را برای شهرهای آبادان و خرمشهر و شادگان در دستور کار قرار دادیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به پیش بینی کشت ۴۵ هزار هکتار کشت تابستانه در حوضه آبی مارون و جراحی اضافه کرد: هیچ گونه محدودیت یا ممنوعیت احتمالی در حوضه آبی مارون را نمی‌پذیریم چون هم اکنون میزان آب ذخیره شده در سد مارون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است.

چنگلوایی گفت: خسارت سیل بهمن و آذر ۹۷ باسیل امسال هم‌پوشانی داشته و تمام خسارت بر مبنای فروردین امسال به کشاورزانی که اراضی خود را بیمه کرده و یا حتی بیمه نداشتند پرداخت می‌شود.

وی یادآور شد: برای وارد مدار شدن پمپ‌های آب اراضی کشاورزی خسارت دیده و همچنین ساماندهی ایستگاه‌های پمپاژ برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته و معاونان و کارشناسان مربوطه نیز به مناطق سیل زده اعزام شد

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا