امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

برخورد قضایی با عاملان آتش زدن کاه و کلش مزارع در دزفول

دزفول- مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: با کشاورزانی که به صورت عامدانه اقدام به آتش زدن کاه و کلش مزارع خود می کنند، برخورد قاطعانه و قضایی صورت خواهد گرفت.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، احمد زارعی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری اظهار کرد: سالانه ۴۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دزفول زیر کشت محصول گندم می رود که ۳۰ درصد از این مزارع، جزو اراضی دیم هستند و کاه و کلش را برای چرای دام نگه می دارند و آتش نمی زنند.

وی با اشاره به برگزاری همایشی در این خصوص طی روزهای گذشته با حضور کشاورزان افزود: برای کنترل این پدیده زشت سالانه اقدامات زیادی توسط جهاد کشاورزی شهرستان با همکاری نظام صنفی کشاورزی انجام می شود که منجر به کاهش این معضل در سال جاری شده است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه نباید تمام آتش سوزی های مزارع را عمدی قلمداد کرد بلکه آتش سوزی امر اجتناب ناپذیری است، تصریح کرد: همچنین سیلاب موجب شد تا رسوبات وارد اراضی اطراف رودخانه و بیشه زارها شود که این امر باعث شده تا زمین های زراعی مذکور غیر قابل آتش زدن شوند.

زارعی با تاکید بر اینکه با کشاورزانی که عامدانه اقدام به آتش زدن کاه و کلش مزارع خود می کنند برخورد قاطعانه صورت خواهد گرفت، عنوان کرد: تاکنون برای چندین نفر از این کشاورزان نیز پرونده قضایی تشکیل شده است.

وی همچنین گفت: با همکاری بخشداران و دهیاری ها در حال کنترل این معضل در دو بخش مرکزی و چغامیش هستیم.

۵۰ درصد آتش سوزی ها عمدی است

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول نیز در این خصوص اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده بالغ بر ۵۰ درصد این آتش سوزی ها عمدی و توسط کشاورزان صورت می گیرد که علاوه بر مشکلات زیست محیطی، بر سلامت مردم و به ویژه بیماران به صورت مستقیم تاثیر منفی دارد.

محمد حیدری با تاکید بر لزوم تلاش و پیگیری دهیاران و بخشداران در راستای فرهنگ سازی در بین کشاورزان برای کاهش این معضل افزود: یک فرهنگ غلط از گذشته تاکنون برای کشاورزان به یادگار مانده مبنی بر اینکه آتش زدن زمین به زودباروری زمین زراعی کمک می کند در حالیکه کشاورزان شهرستان باید نسبت به عواقب این اقدام خود آگاه باشند.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول عنوان کرد: اداره جهاد کشاورزی باید از کشاورزان برای عدم انجام این اقدام تعهد دریافت کند و با کشاورزان خاطی به صورت جدی برخورد قضایی صورت بگیرد.

حیدری با بیان اینکه باید از تمام فرایندهای کشاورزی در آمدزایی شود، گفت: اگر شرکت و یا مکانی برای خریداری کاه و کلش اراضی کشاورزی در شهرستان وجود دارد باید تقویت شود ودرصورت فقدان چنین مکانی لازم است یک تعاونی در این خصوص ایجاد شود.

لزوم تجهیز کشاورزان به علم جدید

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز در این خصوص گفت: طی چند سال اخیر جلسات متعددی در خصوص این معضل برگزار شده اما متاسفانه تاکنون به نتایج خاصی نرسیده است.

مصطفی استاد چینی گر افزود: عمدتاً موارد اینچنینی که به دادگاه ارجاع شده به نتیجه خوبی نرسیده به گونه ای که برای برخی پرونده‌های سال ۹۶ با رای بدوی برائت صادر شده ضمن اینکه آتش زدن کاه و کلش با دادستان دزفول مطرح شد که اعلام شد تمام عوامل جرم باید با ادله ارائه شوند در حالیکه در بسیاری موارد ادله لازم برای اثبات عمدی بودی آتش سوزی وجود ندارد.

وی در پایان تجهیز کشاورزان و مزارع به علم و تجهیزات جدید را بهترین راه حل برای این معضل دانست.

به گزارش آرمان اقتصادی، هرساله هنگام برداشت محصول گندم معضل آتش زدن کاه و کلش و بقایای محصول توسط کشاورزان در شهرستان دزفول با هدف از بین بردن علف‌های هرز و تسهیل در عملیات کاشت، داشت و برداشت موجب بروز مشکلات زیست محیطی و اعتراض گسترده شهروندان و فعالان محیط زیست می شود.

طی روزهای اخیر نیز این آتش سوزی ها در نقاط مختلف شهرستان دزفول به اوج رسیده و باعث شده تا تنفس مردم به ویژه مردم ساکن در اطراف مناطقی که زمین های آن به آتش کشیده می شوند دچار مشکل شود.
 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا