بانک و بیمهطلا و ارز

ریزش دسته جمعی قیمت انواع ارز و سکه

قیمت انواع سکه در بازار تهران روز یک‌شنبه با افت قیمت مواجه شد و دلار امریکا در بازار آزاد با ۱۳تومان افت ۳۷۶۰تومان، یورو با ۱۴تومان کاهش ۴۱۷۵تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۲۶تومان کاهش نسبت به روز شنبه ۴۸۶۴تومان قیمت خورد.

 برخی کارشناسان معتقدند که به دنبال تقویت پیروزی نامزد میانه‌رو در انتخابات فرانسه و تقویت حامیان حفظ اتحادیه اروپا، قیمت انواع ارز و طلا در بازارجهانی کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تعادل ، در بازار طلا نرخ هر اونس به ۱۲۲۸دلار رسیده و قیمت ارزهای مختلف در برابر دلار و یور حکایت از امیدواری به ادامه حرکت اتحادیه اروپا و کاهش هزینه تجارت با اروپاست.  قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار ارز و سکه روز یک شنبه تهران با کاهش ۷هزار و ۴۰۰تومانی یک میلیون و ۱۹۶هزار و ۳۵۰تومان است همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز یک میلیون و ۱۶۳هزار تومان است که نسبت به روز شنبه ۹هزار تومان افت کرده است. نیم سکه با افت ۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به قیمت ۶۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار فروخته شد همچنین ربع سکه با کاهش هزار و ۵۰۰ تومانی به قیمت ۳۷۶هزار و ۵۰۰ تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز با هزار و ۵۰۰ تومان کاهش ۲۶۱هزارو ۵۰۰ تومان است. هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران نیز با ۶۷۹ تومان کاهش ۱۱۳هزار و ۶۰۰ تومان بود. رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به افزایش قیمت ارز که عامل تاثیرگذاری روی وضعیت بازار طلا همچنین خرید و فروش و قیمت آن است، عنوان کرد: نرخ ارز دلار سال گذشته از ۳۴۰۰تومان به ۳۸۰۰تومان رسیده است که رشد ۱۰درصدی را از نظر قیمتی نشان می‌دهد، این امر بر بازار طلا تاثیرگذار است.

وی آمارها و اطلاعات منتشر شده در گزارش مذکور را چندان منطقی ندانست و تصریح کرد: درحال حاضر هم وضعیت داد و ستدها در بازار سکه و طلا با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان رو به کاهش است و البته نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری چندان اثری بر بازار سکه و طلا نداشته است.

 افزایش آماری خرید طلا در ایران

رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: از نظر آماری خرید طلا در ایران بالا رفته؛ اما از نظر وزنی هیچ‌گونه افزایشی در میزان خرید طلا مشاهده نمی‌شود.

محمد کشتی‌آرای با اشاره به آمارهای منتشر شده درباره وضعیت بازار طلا در ایران که توسط شورای جهانی طلا منتشر شده است، گفت: گرچه از لحاظ آماری خرید طلا در ایران بالا رفته است؛ اما از نظر وزنی هیچ‌گونه افزایشی در میزان خرید طلا در داخل کشور مشاهده نمی‌شود. رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایبنا؛ با اشاره به افزایش قیمت ارز که عامل تاثیرگذاری بر وضعیت بازار طلا همچنین خرید و فروش و قیمت آن است، عنوان کرد: نرخ ارز دلار سال گذشته از ۳۴۰۰تومان به ۳۸۰۰تومان رسیده است که رشد ۱۰درصدی را از نظر قیمتی نشان می‌دهد، این امر بر بازار طلا تاثیرگذار است.

وی آمارها و اطلاعات منتشر شده در گزارش مذکور را چندان منطقی ندانست و تصریح کرد: درحال حاضر هم وضعیت داد و ستدها در بازار سکه و طلا با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان رو به کاهش است و البته نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری چندان اثری بر بازار سکه و طلا نداشته است.

شورای جهانی طلا در گزارشی اعلام کرد: خرید زیورآلات طلا در ایران با ۲۷درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۶ به ۱۲,۹تن رسیده که بالاترین میزان در ۴سال گذشته است. این شورا در گزارش خود بهبود وضعیت اقتصادی به دلیل کاهش تحریم‌ها پس از توافق هسته‌یی سال ۲۰۱۵، سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه طلا و جواهرات همچنین عدم ضرب سکه بهار آزادی توسط بانک مرکزی در این دوره ۳ماهه را علت افزایش تقاضا برای زیورآلات طلا در ایران عنوان کرده است.

براساس جدیدترین آمار این شورا در ۳ماهه نخست سال ۲۰۱۷و با توجه به کاهش قیمت نفت، ایران تنها نقطه روشن اقتصادی در منطقه خاورمیانه بوده است.

شورای جهانی طلا اعلام کرد: تقاضا برای زیورآلات طلا در ایران پس از کاهش تحریم‌های غرب با وجود تاثیر منفی ۹درصد مالیات بر ارزش‌افزوده با افزایش ۲۶.۴۷درصدی از ۱.۲تن در ۳ماهه نخست سال ۲۰۱۶ به ۱۲.۹تن در ۳ماهه نخست سال ۲۰۱۷ رسیده است.

خرید جواهرات در ایران طی سال‌های ۲۰۱۰تا ۲۰۱۲ سالانه حدود ۴۱تا ۴۵تن بود اما بعد از تحریم‌ها در سال ۲۰۱۳ به‌شدت اوج گرفت و به ۶۳ تن رسید. اما از سال ۲۰۱۴تا ۲۰۱۶ در محدوده ۴۰تن باقی مانده است.

این در حالی است که تقاضا برای زیورآلات طلا در خاورمیانه طی ۳ماهه اول سال در رقم ۵۴.۶ تن ثابت مانده است که بیشتر به دلیل قیمت‌های پایین نفت و کاهش شمار گردشگر ورودی به منطقه بوده است. این شاخص برای کل جهان افزایشی یک درصدی داشته و به حدود ۴۸۱ تن رسیده است. براساس اعلام شورای جهانی طلا، عرضه طلا در کل دنیا در ۳ماهه نخست سال جاری به‌شدت کم شده و با ۱۲درصد کاهش به ۱.۳۲ تن رسیده است. سه عامل عدم مصونیت، بازیافت و کاهش تولید طلا از دلایل اصلی این امر عنوان شده است. آمار نشان می‌دهد میزان استخراج طلا روی ۷۶۷.۸ تن تقریبا ثابت مانده است.

 قیمت طلا در مسیر صعودی قرار می‌گیرد

گرچه قیمت جهانی طلا در هفته گذشته با افت شدید ۳,۳ درصدی روبه‌رو شده ولی یک تحلیلگر اقتصادی براین باور است که قیمت این فلز زرد طی ۱۲ ماه آینده در مسیر صعودی قرار خواهد داشت.

فرانک هولمز تحلیلگر برجسته اقتصادی در سخنانی تاکید کرد: به نظر من قیمت جهانی طلا تا ۱۲ ماه آینده با رشد ۲۰درصدی روبه‌رو خواهد شد. براساس این گزارش، رییس موسسه سرمایه‌گذاری گلوبال اینوستور تصریح کرد: به نظر من افزایش قیمت طلا در ۱۲ ماه آینده تنها به خاطر رویدادهای سیاسی، افزایش نرخ بهره یا ضعف اقتصاد جهانی نخواهد بود، بلکه عامل اصلی رشد قیمت جهانی طلا در ماه‌های آتی، رشد فزاینده تقاضا در بازارهای چین و هند خواهد بود. این دو کشور در مجموع ۴۰درصد حمعیت جهان را در اختیار دارند و تقاضای فیزیکی آنها می‌تواند عامل تعیین‌کننده مهمی برای قیمت طلا به شمار رود. اظهارات این تحلیلگر ارشد اقتصادی در شرایطی است که قیمت طلا به پایین‌ترین سطح خود از اواسط مارس رسیده و این فلز زرد در هفته گذشته بدترین عملکرد خود را در ۶ ماه اخیر ثبت کرده است. قیمت طلا اکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴درصد کمتر است. قیمت طلا نسبت به ۶ ماه گذشته نیز ۵درصد ارزش خود را از دست داده است. هولمز به سرمایه‌گذاران بین‌المللی توصیه کرده است که همواره ۱۰درصد سبد سرمایه‌گذاری خود را به طلا اختصاص دهند. وی افت قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی را موقتی ارزیابی کرده و براین باور است که حتی در صورتی که فدرال رزرو امریکا نرخ بهره را افزایش دهد، طلا همچنان جذاب خواهد بود. البته افزایش نرخ بهره امریکا به‌طور سنتی موجب کاهش قیمت طلا می‌شود، پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی و فعالان بین‌المللی این است که فدرال رزرو تا پایان امسال ۲ بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

بهترین فرصت برای فروش ذخایر طلا

تازه‌ترین تحلیل بیزینس‌لاین نشان می‌دهد که بهترین فرصت برای فروش ذخایر طلا در بازارهای بین‌المللی زمانی خواهد بود که قیمت هر اونس به بیش از ۱۲۵۱ تا ۱۲۵۵ دلار افزایش یابد.

قیمت جهانی طلا که طی روزهای گذشته روند نزولی خود را آغاز کرده در هفته‌یی که سپری شد بیش از ۳.۳درصد کاهش داشته است. قیمت طلا پیش از این تحت تاثیر تنش‌های سیاسی بین‌المللی به خصوص اوضاع کره شمالی و انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده بود. تقویت ارزش دلار امریکا فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کرده است. انتشار آمارهای اشتغال امریکا در ماه آوریل گمانه‌زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره در نشست‌های آتی فدرال رزرو را بیشتر کرده است. به نظر می‌رسد امانوئل ماکرون نامزد مستقل و میانه‌رو در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز خواهد شد. تحلیلگران اقتصادی براین باورند که بهترین فرصت برای فروش ذخایر طلا در کوتاه‌مدت، افزایش قیمت به ۱۲۵۱ تا ۱۲۵۵ دلار خواهد بود. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی ۱۲۲۵ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا ۱۲۰۵ و سپس ۱۱۹۵ دلار کاهش خواهد یافت.

منبع:اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا