بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

پیگیری مشکلات قضایی امور بانکی، بیمه، گمرک و … در سامانه یکپارچه جدید قوه قضاییه / آغاز به کار نصفه‌و‌نیمه سامانه حامی

قوه قضاییه سامانه‌ای ارائه داده که از طریق آن، تمام مشکلات حقوقی و قضایی فعالان اقتصادی در زمینه امور بانکی، بیمه، گمرک و … قابل ثبت و پیگیری است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، فعالان اقتصادی می‌توانند کلیه مشکلات و مسائل حقوقی و قضایی خود نظیر بدهی‌های بانکی، پلمب و توقف ماشین‌آلات، ورشکستگی، استمهال، اعطای تسهیلات بانکی را در سامانه حامی ثبت و از این طریق پیگیری کنند.

به گزارش روابط عمومی سامانه حمایت حقوقی-قضایی از سرمایه‌گذاری مشروع، محمدباقر الفت، دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی، از طراحی و راه‌اندازی سامانه‌ای برای فعالان اقتصادی خبر داد و گفت: «سامانه حامی (حمایت حقوقی قضایی سرمایه‌گذاری مشروع) با آدرس اینترنتی www.hami.adliran.ir طراحی و راه‌اندازی شد تا فعالان اقتصادی هر گونه مشکلات و مسائل حقوقی و قضایی خود را در این سامانه بارگذاری کنند».

به گفته دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی، فعالان اقتصادی با مشکل حقوقی قضایی از جای‌جای کشور به‌صورت حضوری به دبیرخانه مراجعه می‌کردند که این کار علاوه بر تحمیل هزینه مالی، وقت زیادی از این فعالان را هم می‌گرفت. حالا با استفاده از ابزار الکترونیکی امکانی فراهم شده تا فعالان اقتصادی نیازی به مراجعه حضوری به ستاد اقتصاد مقاومتی نداشته باشند.

به گفته الفت، فعالان اقتصادی، می‌توانند درخواست‌های خود را سامانه حامی ثبت می‌کند و از آنجا که سامانه به‌صورت آنلاین با دستگاه‌های مربوطه مانند بانک، بیمه، گمرک، ثبت اسناد، اتاق بازرگانی و … ارتباط دارد، از این مراکز استعلام می‌شود که آیا مواردی که درخواست کرده است صحت دارد یا نه.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: «پس از دریافت استعلام و تایید درخواست فعال اقتصادی، موارد بررسی و موضوعات حقوقی قضایی کارشناسی می‌شود.»

الفت افزود: «بیشتر درخواست‌ها مربوط به بدهی‌های بانکی، پلمب و توقف ماشین آلات، ورشکستگی، استمهال، اعطای تسهیلات بانکی، مسدودی حساب بانکی، عدم اجرای بند «و» تبصره ۱۶ بخشنامه بانک مرکزی، اجرای طرح‌های مطالعاتی، ساماندهی واحدهای صنعتی و تولیدی و راه‌اندازی مجدد است.»

نحوه ثبت‌نام در سامانه حامی

برای ثبت‌نام در سامانه حامی، کافی است در صفحه اصلی سامانه حامی، در قسمت بالا، سمت چپ، بر روی ثبت‌نام کلیک کنید. در صفحه بعدی، با وارد کردن مشخصات فردی و مشخصات کلی فعالیت اقتصادی‌تان، ثبت‌نام شما در سامانه انجام می‌شود.

همچنین برای استفاده از سامانه حامی، باید فیلترشکن و وی‌پی‌ان کاربر خاموش باشد.

دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی گفته است: «شخص فعال اقتصادی با ارائه کد ملی وارد سامانه می‌شود و سپس یک صفحه کاربری به او اختصاص می‌یابد. او با رمز ورود وارد صفحه کاربردی خود شده و اطلاعات بعدی را وارد می‌کند؛ اطلاعاتی مانند نام شرکت، نوع شرکت، کد اقتصادی، تعداد کارگران، میزان تسهیلات دریافتی یا میزان بدهی و غیره.»

البته صفحه درج اطلاعات تکمیلی، پس از تایید اولیه حساب کاربری فعالان توسط کارشناسان سامانه حامی، فعال می‌شود.

فعلا امکان ثبت درخواست وجود ندارد

در حال حاضر، امکان ثبت درخواست جدید و پیگیری درخواست‌های پیشین در سامانه حامی، غیرفعال است.

به گفته مسئول دبیرخانه ستاد مرکزی سامانه حامی، غیرفعال بودن ثبت درخواست جدید به دلیل حجم بالای مراجعه فعالین اقتصادی جهت ثبت‌نام در سامانه است و امکان ثبت درخواست به‌زودی فراهم می‌شود.

با پیگیری‌های انجام‌شده در راه پرداخت و تماس با کارشناسان سامانه حامی، مشخص شد که مرحله تایید اولیه فعالان اقتصادی به‌صورت دستی توسط کارشناسان این سامانه انجام می‌شود و علت زمان‌بر بودن این مرحله هم به دلیل انجام آن توسط انسان، و نه ماشین است.

پس از تایید اولیه کاربر توسط کارشناسان سامانه حامی، لینک ثبت درخواست برای او فعال می‌شود و برحسب درخواست او، اطلاعات و مدارک موردنیاز از او دریافت می‌شود.

بر اساس پیگیری راه پرداخت، سامانه حامی از طریق وب‌سرویس به نهادهایی نظیر بانک، بیمه، گمرک، ثبت اسناد و… دسترسی دارد.

سامانه حامی، تماما الکترونیکی نیست

ارائه سامانه‌ای یکپارچه برای پیگیری مشکلات حقوقی فعالان اقتصادی در امور بانکی، مالیاتی، بیمه‌ای و …، اتفاقی مثبت است. اما به نظر می‌رسد که بهبود برخی از روندهای سامانه حامی امکان‌پذیر و البته لازم باشد.

همانطور که گفته شد، در حال حاضر امکان ثبت درخواست بلافاصله پس از ثبت‌نام در سامانه حامی وجود ندارد و این به دلیل نیاز به تایید دستی ثبت‌نام کاربران توسط عامل انسانی است.

یکی از مزیت‌های سامانه‌های الکترونیکی، امکان پردازش تعداد بسیار بالای درخواست به‌صورت همزمان است. با کاهش نقش انسان در انجام روال‌های سامانه حامی و استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات در کشور و به‌خصوص API ها، می‌توان شاهد یک اتفاق مثبت در فضای رگ تک ایران بود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا