انرژیپرداخت الکترونیک

غیاب کارت سوخت از سال ۹۴ و حضور مجدد آن در جایگاه‌های سوخت ایران از مرداد ۹۸

از نیمه دوم دهه هفتاد، مصرف بنزین افزایش یافت و تا سال ۱۳۸۵، بخشی از مصرف بنزین با واردات آن تأمین می‌شد. برای هدفمند کردن مصرف سوخت، کارت‌های هوشمند نخستین بار در سال ۱۳۸۶ توزیع شد و هر خودرو سهمیه مشخصی برای مصرف سوخت داشت. اجباری شدن استفاده از کارت برای سوخت‌گیری نفت و گاز باهدف مدیریت مصرف این سوخت یارانه‌ای، جلوگیری از قاچاق و خروج ارز از کشور بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت،در سوم خرداد ۱۳۹۴، با تک‌نرخی شدن بنزین، سهمیه‌بندی متوقف شد که یکی از دلایل آن، هزینه بالای نگهداری و تداوم استفاده از کارت سوخت بود. حالا و مطابق بیانیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، از مرداد ۹۸ قرار است که کارت‌های سوخت دوباره فعال شوند.

اجازه ورود به کارت‌های سوخت بازمانده

کارت‌های سوخت از سال ۱۳۹۴ به فراموشی سپرده شد و عده‌ای آن‌ها را گم کردند یا حتی دور انداختند! موضوع قابل‌توجه این است که مصرف بنزین طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷، ۲۹ درصد رشد داشته است. با افزایش واردات سوخت و قاچاق آن در مرزها، بحث ورود دوباره کارت سوخت داغ شد و طبق بیانیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، همه صاحبان خودرو در ۳۱ استان کشور، از سوم آذر ۹۷ تا ۲۴ آذر ۹۷ فرصت داشتند تا نسبت به تهیه کارت هوشمند سوخت اقدام و برای سوخت‌گیری، از این کارت استفاده کنند.

همچنین بخوانید

طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، کارت‌های سوخت فراموش‌شده بار دیگر به بازار عرضه بنزین یادآوری می‌شوند و قرار است که روال پرداخت با کارت سوخت از مرداد ۱۳۹۸ در جایگاه‌ها به کار گرفته شود. سه روش ثبت‌نام کارت سوخت یعنی مراجعه حضوری به پلیس +۱۰، سامانه و یا اپلیکیشن خدمات دولت همراه و همچنین کد دستوری #۴* توسط شرکت ملی پخش معرفی شد.

طبق آمار ایسنا در هشتم دی ۱۳۹۷، مجموع ۳ میلیون نفر تا چهارم آذر برای دریافت کارت هوشمند سوخت المثنی ثبت‌نام کردند که از این تعداد، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و ثبت‌نام ۵۰۹ هزار نفر نیز از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پلیس ۱۰+ بوده است.

با تمدید مجدد، ثبت‌نام برای دریافت کارت سوخت از اردیبهشت آغاز شد و در ۹ خرداد ۱۳۹۸ خبر «عرضه بنزین به خودروها از ۲۰ مرداد فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت انجام می‌شود!» تیتر همه رسانه‌های خبری شد.

کیف پول الکترونیکی برای پرداخت سوخت

در آذرماه ۱۳۹۷، حدود ۷ میلیون نفر برای دریافت کارت سوخت خودرو آنلاین مراجعه کردند و کارت بانکی ۸۷۵ هزار نفر از این مراجعه‌کنندگان به کارت سوخت متصل شد.

پیرو این موضوع، دستگاه‌های کارت‌خوان نازل‌های سوخت طبق دستورالعمل بانک مرکزی به‌روز شدند. به‌این‌ترتیب، این دستگاه‌ها نازل جایگاه‌های سوخت را با PSP ها مرتبط می‌کنند.

با ثبت‌نام هر کاربر در سیستم الکترونیکی دولت همراه، بانک مرکزی برای حساب بانکی آن فرد به‌صورت خودکار یک کیف الکترونیکی ایجاد می‌کند که این کیف توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در بازه‌های زمانی مشخص شارژ خواهد شد و هر وقت کاربر در پمپ‌های بنزین از کارت خود استفاده کند، از میزان سوخت تخصیص داده‌شده، مطلع خواهد شد.

به‌این‌ترتیب برای هر حساب بانکی مالکان خودرو، کیف پول الکترونیکی ایجاد می‌شود. در سال ۱۳۹۷ حدود ۵۵ درصد نازل‌های سوخت پمپ‌بنزین‌های سطح کشور به سیستم بانک مرکزی متصل و ۴۵ درصد دارای دستگاه پوز یا به کارت‌خوان مجهز شدند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا