انرژی

قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت

نفت در واکنش به اظهارات امیدوارکننده وزیر انرژی عربستان پیرامون احتمال تمدید توافق نفتی اوپک، در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی افزایش یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی، نفت برنت که قیمت پایه بازار بین المللی است، ۴۹.۸۲ دلار در هر بشکه معامله شد که ۷۲ سنت یا ۱.۴۷ درصد نسبت به قیمت نهایی معاملات جمعه افزایش داشت.

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۳ سنت یا ۱.۳۶ درصد افزایش، در ۴۶.۸۵ دلار در هر بشکه ایستاد.

همچنین بخوانید

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی روز دوشنبه گفت: بازارهای نفت پس از سال‌ها اشباع عرضه، متعادل شده اند اما وی همچنان انتظار دارد که توافق اوپک برای کاهش تولید در نیمه اول سال میلادی جاری، پس از پایان مدتش تمدید شود.

خالد الفالح در کنفرانسی در کوالالامپور گفت: بر مبنای رایزنی‌هایی که با اعضای مشارکت کننده در توافق کاهش تولید داشته‌ام، مطمئنم که این توافق برای شش ماه دیگر تمدید می‌شود.

اوپک که عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده آن به شمار می رود و همچنین شمار دیگری از تولیدکنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه، با هدف حمایت از بازار متعهد شده اند تولیدشان را در نیمه اول سال میلادی جاری به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

اظهارات اخیر الفالح و افزایش قیمت‌ها در معاملات دوشنبه پس از ریزش سنگین نفت در هفته گذشته به دلیل عرضه گسترده از سوی کشورهایی مانند آمریکا و لیبی صورت گرفت.

انتظار می‌رود تصمیم برای ادامه کاهش تولید در نشست رسمی آینده اوپک در ۲۵ ماه مه گرفته شود.

به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، اکنون که توجه بازار به نشست اوپک در پایان ماه جاری معطوف شده است، ریزش سنگین نفت ممکن است محدود شود.

معامله‌گران می‌گویند پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هم از قیمتهای نفت حمایت کرد زیرا امیدواری‌ها نسبت به اقتصاد اروپایی باثبات‌تر را تقویت کرد.

بر اساس گزارش رویترز، هر دو قیمت پایه نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به دلیل رشد فعالیت حفاری و تولید گسترده که سطح ذخایر نفت را بالا برده است، اکنون پایین ۵۰ دلار در هر بشکه ایستاده اند.

شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته با ۶ حلقه افزایش، به ۷۰۳ حلقه رسید. طبق گزارش گولدمن ساش، تولیدکنندگان آمریکایی از ۲۷ ماه مه سال ۲۰۱۶، تعداد ۳۸۷ حلقه دکل حفاری اضافه کرده‌اند که رشد حدود ۱۲۳ درصدی نشان می‌دهد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا