امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تعادل در قیمت زعفران

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: قیمت زعفران اکنون در حالت تعادل بسر می برد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حسین زینلی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: هم اکنون قیمت تمام شده زعفران در کشور بیش از شش تا هفت میلیون تومان نیست بنابراین کشاورزان در هر هکتار اگر خوب عمل کنند می تواند درآمد کافی داشته باشند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در هر هکتار چند کیلوگرم زعفران تولید می شود، اظهارداشت: کشاورزان در صورت اعمال مدیریت مناسب از سال سوم به بعد حداقل می توانند ۸ تا ۹ کیلوگرم زعفران در هر هکتار برداشت کنند.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بطورکلی زعفرانکاران در هر هکتار ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان می تواند درآمد داشته باشند.

وی در ادامه افزود: طلای سرخ کشور یک محصول صادراتی است بطوری که ۹۰ درصد این محصول سالانه از ایران به اقصی نقاط دنیا صادر می شود.

زینلی ضمن اشاره به اینکه سال گذشته تنها ۲۸۰ تن زعفران از ایران صادر شد، اظهارداشت: قیمت این محصول بستگی زیادی به نوسانات نرخ ارز دارد.

وی اضافه کرد: قیمت گذاری زعفران در کشور بصورت آزاد انجام می شود چون تابع عرضه و تقاضاست.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: تلاش ها در حال حاضر معطوف به اینکه یک مدیریت واحد در قسمت قیمت گذاری زعفران و همینطور وارد عرصه جهانی شدن در پیش گرفته شود.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران نیز در برنامه روی خط بازار در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه قیمت گذاری زعفران در کشور با چه ساز و کاری اتفاق می افتد، گفت: بطورکلی زعفران تابع نوسانات قیمت ارز است یعنی با افت و خیز نرخ ارز قیمت این محصول نیز بالا و پائین می شود.

جلیل مغازه ای در پاسخ به پرسش دیگری که آیا نرخ فعلی زعفران نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تغییر کرده است، افزود: دو میلیون تومان تنزل کرده یعنی زعفرانی که سال گذشته در همین موقع ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان بوده اکنون به ۸ تا ۹ میلیون تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است.

وی در ادامه اضافه کرد: صادرات زعفران ایران بیشتر بصورت فله ای انجام می شود اما به شکل بسته بندی هم روی ریل صادرات قرار می گیرد ولی قابل توجه نیست.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا