اقتصاد کلانانرژی

۳ راهکار تصفیر نفت در بودجه/ تخصیص بنزین به هر فرد ایرانی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سه راهکار برای تصفیر نفت در بودجه وجود دارد، گفت: ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم و می‌توان با تکمیل طرح جامع مالیاتی، منابع نفت در بودجه را صفر کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درمورد چگونگی تصفیر (صفر کردن) نفت در بودجه کشور به دلیل شرایط تحریم اظهار داشت:‌ برای این موضوع اقدامات متنوعی وجود دارد که برخی ا ز آنها کوتاه مدت و برخی نیز در میان مدت قابل اجرا است. بر این اساس باید اراده و تلاش در جهت تحقق این موضوع وجود داشته باشد.

*راهکار اول: تصویب و اجرای طرح توسعه پالایشگاه ها

همچنین بخوانید

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی تصریح کرد:‌ این طرح به منظور ایجاد ارزش افزوده در نفت خام با هدف جلوگیری از تحریم و افزایش ارز آوری برای کشور مطرح است و در دستور کار مجلس قرار دارد تا ظرف امروز و فردا تصویب شود. این راهکار البته زمان‌بر بوده و در برنامه‌های میان مدت می‌گنجد با این حال حرکتی پایدار و زیربنایی به منظور جایگزین کردن نفت خام در درآمدهای بودجه تلقی می‌شود.

*راهکار دوم: تکمیل طرح جامع مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی

این نماینده مجلس، به راهکار دیگر تصفیر نفت در بودجه اشاره کرد و گفت: گفت: در بررسی‌هایی که انجام شده فرار مالیاتی به اندازه مالیاتی است که دریافت می‌شود. در سال ۹۷ در استان اصفهان ۶ هزار میلیارد تومان مالیات گرفته شده و برابر همین عدد فرار مالیات با اسم و مشخصات شناسایی شده که دنبال وصول آن هستند. سرنخ‌هایی یافت شده که نشان می‌دهد این فرارهای مالیاتی مرتبط با دیگر استان‌ها نیز هست.

حاجی دلیگانی با تاکید بر اینکه دولت با قید فوریت طرح جامع مالیاتی را ارائه کند یادآور شد: در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد این طرح استقرار پیدا کرده و مابقی نیز به نرم‌افزار این طرح و مباحث ارادی بازمی‌گردد. از نکات مورد توجه در این طرح نیز برقراری ارتباط سازمان مالیاتی با سامانه و اطلاعات حساب‌های بانکی و دیگر دستگاه‌‌ها است. در حال حاضر به لحاظ سخت‌افزاری امکانات و تجهیزات مستقر شده و در صورت بهره‌برداری کامل از آن روش جایگزینی برای فرار ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی مالیات خواهد بود. 

حاجی دلیگانی افزود: قانون‌گذار دولت را مکلف کرده تا سامانه نظام مالیاتی را به سامانه اطلاعات دستگاه‌ها ارتباط دهد.

*سومین راهکار: تخصیص بنزین به هر فرد ایرانی

وی با اشاره به سومین راهکار ارز آوری و تصفیر نفت به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر ۲۰ میلیون قاچاق بنزین اشاره و تصریح کرد: در این طرح می‌توان به هر فرد ایرانی سهمیه بنزین اختصاص داد و با مدل‌های طراحی شده آن را فروخت و برای مردم نیز عایدی داشته باشد و علاوه بر مبارزه با قاچاق و تامین ارز مورد نیاز کشور توزیع درآمد نیز به درستی صورت بگیرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه فکر می‌کنیم تا ۴۰ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود، افزود: با روش‌هایی اجازه فروش بنزین و صادرات آن به وزارت نفت داده شود یا خودشان و یا شرکت‌هایی تشکیل شده و در این زمینه فعال شوند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا