بانک و بیمهبورس اوراقپرداخت الکترونیک

در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ایران‌کیشتصویب شد؛ سود ۱۶۵ ریالی برای هر سهم

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۷ این شرکت با حضور ۸۹ درصد از سهامداران، ۲۵ خرداد در سالن تلاش وزارت کار برگزار شد. در این مراسم که رئیس هیات‌مدیره و نایب‌رئیس شرکت ایران‌کیش حضور نداشتند، احسان مرادی نماینده بانک تجارت به‌عنوان رئیس مجمع انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، در ابتدای جلسه پیمان طبری، سرپرست شرکت ایران‌کیش به‌عنوان منشی مجمع، گزارشی از عملکرد این شرکت در سال ۱۳۹۷ را ارائه داد و به افزایش سرمایه ۳۰ درصدی در سال ۱۳۹۷ از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۲۶۰ میلیارد تومان اشاره کرد.

 

به‌دنبال توسعه ابزارهای موبایلی در سال ۱۳۹۸ هستیم

او توضیح داد: «در سال جدید در بحث خدمات نوین سعی داریم ابزارهای موبایلی را در کنار درگاه‌های اینترنتی و دستگاه کارت‌خوان توسعه دهیم. معاونت کسب‌وکار نوین در شرکت ایران‌کیش برای این هدف تشکیل شده است. هدف این معاونت بررسی وضعیت بازار و همکاری با استارت‌آپ‌ها است.»

او ادامه داد: «ایران‌کیش مالک ۱۶ درصد کارت‌خوان‌های فعال در ایران است. در مبلغ تراکنش‌های شاپرکی هم با حدود ۱۵ درصد جایگاه دوم در زمینه تعداد تراکنش‌ها را دارد. در زمینه تعداد هم با حدود ۱۰ درصد تراکنش‌ها در جایگاه پنجم قرار دارد.»


طبق گفته طبری تعداد کارت‌خوان‌های فروشگاهی نصب‌شده در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶، ۱۲ درصد رشد داشته است. تعداد تراکنش از سال ۱۳۹۶ نیز ۳۴ درصد رشد داشته است. همچنین شاهد رشد ۲۰ درصدی در سرانه تراکنش در سال ۱۳۹۷ بوده‌ایم.

سرپرست ایران‌کیش اضافه کرد: «مبلغ تراکنش در سال ۱۳۹۷، ۴۷ درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۱۳۹۸ این رشد به‌مراتب بالاتر برود.»

کاهش تعداد تراکنش‌های اینترنتی در سال ۱۳۹۷

او با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ تعداد تراکنش‌های اینترنتی افزایش داشته، توضیح داد: «اما در سال ۱۳۹۷ در تعداد تراکنش درگاه‌های اینترنتی، با کاهش روبه‌رو بوده‌ایم؛ چراکه بانک مرکزی محدودیتی در پذیرنده‌های اینترنتی به‌دلیل وجود سایت‌های قمار ایجاد کرد، به‌دنبال آن ما هم بخش عمده‌ای از سایت‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و تعدادی از آنها مسدود شد. به‌همین دلیل با شیب رو به پایین درگاه‌های اینترنتی مواجه شدیم.»

طبری درباره تعداد تراکنش‌های نرم‌افزار موبایلی پات گفت: «این تعداد به‌صورت مرتب از فروردین تا اسفند ۱۳۹۷ افزایش یافته و در اسفند، تعداد تراکنش‌های پات به ۳۵ میلیون رسیده است.»

سرپرست ایران‌کیش در ادامه به محصول هم‌پات، دستگاه کارت‌خوان موبایلی اشاره کرد و گفت: «ایران‌کیش در سال گذشته موفق شده ۱۲ هزار دستگاه کارت‌خوان موبایلی (MPOS) با برند هم‌پات را نصب و راه‌اندازی کند که تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تراکنش انجام داده‌اند. امیدواریم با توجه به استقبال در سال ۱۳۹۸ شاهد رشد بیشتر این کارت‌خوان‌ها باشیم.»


طبری از انجام پروژه کارت اعتباری ایران‌کیش با همکاری بانک تجارت به نام شبکه خرید اقساطی کالای آسان‌خرید در سال ۱۳۹۷ به‌عنوان اتفاقی مهم برای ایران‌کیش نام برد و توضیح داد: «ایران‌کیش حدود ۱۳ هزار کارت در این پروژه صادر کرده و در سال ۱۳۹۷ تعداد تراکنش‌های این کارت‌ها چهار هزار و ۱۲ عدد بوده است. اما معضل اینجاست که پذیرنده‌ها به‌دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی نمی‌توانند اقساط خود را بفروشند.»

افزایش سه برابری هزینه رول کاغذ

او به افزایش موارد مصرفی مانند رول کاغذ اشاره کرد و گفت: «هزینه رول کاغذ در ایران‌کیش مانند دیگر شرکت‌های پرداخت افزایش داشته است؛ هزینه کاغذهای رسید تا سه برابر در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است. همچنین هزینه کارت‌خوان‌ها بین یک و نیم تا دو برابر افزایش یافته است. با این اوصاف ایران‌کیش هم طول کاغذهای رسید را کاهش داده است.»

سرپرست ایران‌کیش در پاسخ به سؤال یکی از سهامداران مبنی بر پایین بودن اثربخشی دستگاه‌های کارت‌خوان توضیح داد: «بخشی از دستگاه‌های کارت‌خوان به‌دلیل اینکه بومی خودمان نبود، اثربخشی پایینی داشت که در سال ۱۳۹۸ سعی داریم این مورد را بومی‌سازی کنیم و تکنولوژی آن را بدست آوریم. برآورد ما این است که تا پایان تیرماه این اتفاق صورت گیرد.»

۱۶۵ ریال سود به‌ازای هر سهم

به گفته طبری درآمد ایران‌کیش در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و حدود ۴۳۲ میلیارد تومان بوده است. سود هر سهم هم در سال ۱۳۹۷، ۵۵ تومان توزیع شده است.

در پایان صورت‌های مالی ایران‌کیش منتهی به سال ۱۳۹۷ قرائت شد و مورد تصویب مجمع قرار گرفت. میزان سود قابل تخصیص نیز به ازای هر سهم ۱۶۵ ریال تعیین شد. مبلغ ۵ میلیارد ریال نیز به‌عنوان پاداش اعضای هیات‌مدیره در نظر گرفته شد. روزنامه دنیای اقتصاد نیز به‌عنوان روزنامه رسمی شرکت ایران‌کیش برای درج آگهی معرفی شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا