صنعت، معدن، تجارت

فاینانس روسی قطاربرقی فعال شد/مخالفت با واردات خودرو برای راه‌آهن

کمیسیون امور زیربنایی هیئت دولت اعلام کرد در حالی که وزارت صنعت با ثبت سفارش واردات خودرو از سوی راه آهن مخالف است، وزارت راه درخواست صدور مجوز واردات آن را به دولت داده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، کمیسیون امور زیربنایی هیئت دولت اعلام کرد با توجه به اینکه قرارداد برقی کردن قطار گرمسار اینچه برون میان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت راه آهن بین المللی روسیه و همچنین اعتبارات فاینانس روسیه برای این مسیر فعال شده، روند اجرایی این پروژه به زودی آغاز خواهد شد.

بر اساس اعلام این کمیسیون از هیئت دولت، شرکت راه آهن با توجه به شرایط ناهموار منطقه، خواستار واردات خودرو از روسیه برای تردد در مسیر مربوطه (واقع در استان‌های تهران، سمنان، مازندران و گلستان) از سوی نیروهای پیمانکار است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با ثبت سفارش واردات این خودروها مخالفت کرده؛ لذا به درخواست وزارت راه و شهرسازی، مجوز واردات خودرو برای در اختیار قرار دادن آنها به پیمانکار تا پایان پروژه و سپس واگذاری به شرکت راه آهن پس از اتمام پروژه، در هیئت دولت در حال بررسی است که به کمیسیون امور زیربنایی واگذار شده است.

گفتنی است پیش از این نیز خبرگزاری مهر در خبری با عنوان «مهر خبر می‌دهد؛ مجلس جلوی واردات خودرو توسط شرکت راه آهن را گرفت» خبر داد که در ۹ بهمن ۹۶ هیئت دولت با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای واردات خودرو از سوی شرکت راه آهن موافقت کرده بود که نهایتاً هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس شورای اسلامی مخالفت کرده و لغو این مصوبه دولت طی نامه‌ای از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور در تاریخ ۲۷ تیر ماه سال ۹۷ ابلاغ شد.

علت مخالفت مجلس با واردات خودرو از سوی راه آهن در سال گذشته، مخالفت مصوبه هیئت دولت با ماده ۴ قانون نحوه اجرای اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی مصوب ۱۳۹۱ بود که بر اساس این ماده قانونی، دولت مکلف است جهت تأمین نیازهای خود از حداکثر توان داخلی استفاده کند. ضمن اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای در تاریخ ۱ آبان ۹۶ به هیئت دولت اعلام کرده بود تولیدکنندگان داخلی امکان تولید خودروهای مورد نیاز را دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا