بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

«جمعِ‌کل» چه راهی را طی کرده و چه اهدافی را برای آینده خود در نظر گرفته است؟

جمع‌کل، برای نخستین بار در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اجرا شد. این طرح ایده شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فرداست و هدف آن بررسی نظرات متفاوت فعالان یک حوزه مشخص است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «جمع‌کل»، ایده شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فرداست که برای اولین بار در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اجرا شد. این طرح، یک تجربه‌ دیزاین شده بر پایه جمع‌سپاری (crowdsourcing)  است که هدف آن به نمایش گذاشتن تنوع و اختلاف نظرات فعالان یک حوزه در یک جامعه مشخص (community)  است. نکته قابل توجه این است که در تمام نوبت‌هایی که جمع‌کل برگزار شده برگزارکنندگان رویدادهای مختلف، در تدوین پرسش و پاسخ‌ها، نقش داشتند.

 

جمع‌کل اول؛ همایش هشتم

در همایش هشتم و در نخستین تجربه جمع‌کل، هشت پرسش کلیدی درخصوص بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت پیش روی مخاطبان قرار گرفت و هر فرد نظر خود را بر روی گزینه‌های پاسخ نصب کرد.

نخستین سوال «جمع‌کل» در این همایش، مربوط به کاربردهای بلاکچین در نظام بانکی بود که تسویه و تبادلات بانکی، بیشترین پاسخ را به خود اختصاص داد.

 

مهم‌ترین مانع فراگیر شدن ابزار مدیریت مالی شخصی به اعتقاد پاسخگویان در این همایش،  ارائه نکردن API باز توسط بانک‌ها بود. مهترین مانع فراگیر شدن بانکداری باز در ایران نیز، همکاری نکردن و انحصارطلبی شرکت‌های Core Banking عنوان شد. به اعتقاد پاسخ‌دهندگان جمع‌کل، انتقال وجه و کیف پول، مساعدترین حوزه برای رشد فین‌تک بود و مشتریان در استفاده از محصولات بانکداری دیجیتال به تجربه کاربری اهمیت بیشتری می‌دادند.

در این طرح، از کانال اصلی ارتباط مشتریان با بانک‌ها پرسیده شده بود که موبایل و اینترنت بیشتری پاسخ را به خود اختصاص داد. مهم‌ترین تهدید در صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک نیز اثرگذاری اندک مدیران فناوری اطلاعات بر راهبری کلان بانک‌ها برآورد شد.

سوال آخر نیز به پرداخت‌یارها و میزان تهدید آنها برای شرکت‌های PSP بود که پاسخ به این سوال خیر بود چراکه آنها بازارهای هدف متفاوتی را نشانه گرفته بودند.

 

جمع‌کل دوم؛ یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران

«جمع‌کل» دوم در یازدهمین دوره جشنواره وب و موبایل ایران در بهمن ۹۷ برگزار شد. هشت پرسش‌ کلیدی این دوره در زمینه محصولات و خدمات مبتنی بر وب و موبایل بود.

در نخستین سوال این طرح، اصلی‌ترین مشکل توسعه محصول در ایران، قانون‌گذاری و برخوردهای سخت‌گیرانه در مقابله با کسب‌وکارها بود.

به اعتقاد پاسخگویان «جمع‌کل» در یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران، رسانه‌های فعال در اکوسیستم کسب‌وکارهای مجازی باید پیگیر چالش‌هایی باشند که کسب‌وکارها با آنها سروکار دارند. یکی از پرسش‌ها در این طرح مربوط به تجربه کاربری بود که تست کابردپذیری عنوان بیشترین تکنیک را به خود اختصاص داد. کارآمدی، کاربران را بیشتر جذب یک محصول یا خدمت اینترنتی می‌کرد و سرویس‌های ابری نیز برای زیرساخت توصیه شده بود.

پاسخگویان در این رویداد، بازاریابی محتوایی را یکی از کانال‌های کارآمد در دیجیتال مارکتینگ تلقی کردند. همچنین Material design system سیستمی بود که این افراد آشنایی بیشتری با آن داشتند. پرداخت و درگاه خرید نیز پتانسیل بیشتری برای رشد در حوزه فین‌تک داشت.

 

جمع‌کل سوم؛ ICT Challenge در دانشگاه صنعتی شریف

«جمع‌کل» سوم در رویداد ICT Challenge دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. رویدادهای «ICT Challenge» که توسط دانشگاه صنعتی شریف و شرکت آریا راد شریف و با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود، مجموعه مسابقاتی با هدف شناسایی افراد توانمند جویای کار و ورود این افراد به بازار کار است که تحت یک سری قوانین خاص و در جهت حل چالش‌های موجود در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار می‌شود.

در این رویداد و در پاسخ به پرسش‌های جمع‌کل، دانشجویان؛ شرکت‌های زیرمجموعه یا وابسته به شرکت‌ یا سازمان‌های بزرگ با امکان انعطاف‌پذیری در شرایط همکاری را برای فعالیت مناسب تلقی کردند. حقوق و مزایای بالاتر نیز برای انتخاب یک موقعیت شغلی جدید، بیشترین اولویت را به خود اختصاص داد.

استفاده از ظرفیت و شبکه‌های دوستان و اساتید در دانشگاه نیز، مهم‌ترین روش برای پیدا کردن موقعیت شغلی جدید است.

 

طبق برآورد «جمع‌کل»، دانشجویان متدولوژی‌های چابک را برای کار تیمی مناسب می‌دانند و محیط کاری آرام با روابط دوستانه را ترجیح می‌دهند. به اعتقاد پاسخگویان، برای اینکه فردی برنامه‌نویس ارشد شود، نیز به سه تا پنج سال تجربه نیاز دارد.

آخرین طرح «جمع‌کل» در مجتمع نوآوری کمان به مدت یک ماه اجرا شد و یک پرسش با محوریت ترجیح کارکنان برای اینکه چه نوع شرکتی را برای استخدام، کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکار مناسب می‌دانند، مورد بررسی قرار گرفت.

«جمع کل» چهارم در رویداد «افطاری کارآفرینی» برای اولین بار بیرون از تهران و در مشهد برگزار شد. در این طرح، پرسش‌ها در رابطه با اکوسیستم کارآفرینی مشهد و ارتباط آن با کل کشور مطرح بود.

«جمع کل» پنجم در رویداد فیناپ که ۳۱ خردادماه با موضوع فین‌تک و پرداخت‌یاری در پژوهشکده انرژی شریف برگزار شد، حضور داشت.

با دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی «جمعِ‌کل» و هشتگ #جمع_کل در جریان آخرین تغییرات و حضور در رویدادها و مکان‌ها قرار می‌گیرید.

     

    همچنین بخوانید

    دکمه بازگشت به بالا