بین الملل

سیاست تحریم ایران در پایان راه/ چیزی نمانده که واشنگتن آن را تحریم کند

بلومبرگ نوشت دونالد ترامپ، ایران را به اعمال تحریم‌های جدید تهدید کرده است اما چیز زیادی باقی نمانده که آمریکا هدف تحریم قرار دهد زیرا بیشتر اقتصاد ایران قبلا تحت تحریم‌های مالی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس،  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ایران را به اعمال تحریم‌های جدید تهدید کرده است اما چیز زیادی باقی نمانده که امریکا هدف تحریم قرار دهد زیرا بیشتر اقتصاد ایران قبلا تحت تحریم‌های مالی قرار گرفته است.

آمریکا قبلا بخش‌های قابل توجهی از اقتصاد ایران نظیر نفت، بانک و فولاد را تحریم کرده بود و اهداف کوچک‌تری نظیر صادرات خاصی که تاکنون تحریم نشده‌اند و یا برخی از مقامات تحریم‌نشده باقی مانده است. ترامپ همچنین می‌تواند بانک مرکزی ایران را تحت تحریم‌های ثانویه قرار دهد اما این اقدام به تجارت بشردوستانه (با ایران) صدمه خواهد زد.

همچنین بخوانید

ترامپ در روز شنبه گفت آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران در روز دوشنبه اعمال خواهد کرد؛ این اظهارات تنها چند روز پس از اینکه وی مدعی شد حمله هوایی علیه ایران در پاسخ به ساقط کردن پهپاد نیروی دریایی آمریکا توسط ایران را لغو کرده است، مطرح شد.(جزئیات بیشتر)

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا پس از سفر به عربستان و امارات برای راه‌اندازی یک ائتلاف ضدایرانی گفت: «۸۰ درصد اقتصاد ایران تحریم شده است. دور جدید تحریم ها، تلاشی است برای تضمین اینکه اقتصاد ایران نه تنها رشد نمی‌کند بلکه دور زدن تحریم‌ها برای این کشور سخت‌تر می‌شود.»

آمریکا تقریبا هزار نهاد ایرانی از جمله بانک‌ها، اشخاص، کشتی ها، بخش کشتیرانی و انرژی و هواپیمایی را تحریم کرده است. در ماه می، دولت ترامپ، خرید فولاد، آهن، آلومینیوم و مس ایران را نیز تحریم کرد.

آمریکا معافیت ها ۸ کشور برای خرید نفت ایران را لغو کرد. ترامپ تلاش می‌کند تا صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

موارد استثنا از تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای خریدهای بشردوستانه نظیر مواد غذایی و داروست که هنوز مشخص نیست چه تصمیم برای آن گرفته خواهد شد.

پیتر هارل، کارشناس گروه مطالعاتی نیو امریکن سکیوریتی، گفت: «باتوجه به آنچه انجام شده، شرکت‌ها و مقاماتی که هنوز تحریم نشده اند، بیشتر نمادین هستند و تحریم آنها تاثیر کمی خواهد داشت.»

«آنها (آمریکایی‌ها) می توانند فروش کالاهای مصرفی را تحریم کنند اما این بیشتر به مردم عادی صدمه می‌زند تا دولت ایران.»

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا