بورسبورس اوراق

بازگشت «جم پیلن» پس از برگزاری مجمع عمومی سالانه/ حتی تقسیم سود هم نتوانست قیمت سهم را کم کند

در آخرین دقایق معاملات روز جاری نماد معاملاتی جم‌پیلن در محدوده سه هزار تومان کشف قیمت شده و با افزایش ۴۰ درصدی به ازای هر سهم به چرخه معاملات بورسی تهران بازگشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بازار سهام امروز شاهد سبزپوشی اکثر نمادهای مورد معامله در بورس و فرابورس بود. با این حال افزایش قیمت در یک نماد بیش از سایرین توجه اهالی بازار را به خود جلب کرد. معاملات امروز بورس تهران در حالی خاتمه یافت که نماد معاملاتی شرکت پلی‌پروپیلن جم (جم پیلن) در این روز با ۴۰ درصد افزایش قیمت نسبت به آخرین قیمت معامله شده پیش از برگزاری مجمع عمومی سالانه بازگشایی شد. همین امر موجب شد تا در این روز نماد یاد شده تاثیری ۴۳۲ واحدی بر رشد شاخص بورس تهران بگذارد.

این شرکت همانطور که از اسمش پیداست به تولید پلی پروپیلن اشتغال دارد و پیش از این یکی از واحدهای وابسته به شرکت پتروشیمی جم بوده که در منطقه ویژه پارس واقع شده است. نماد معاملاتی این شرکت (جم پیلن) پس از آنکه به عنوان دومین عرضه اولیه انجام شده در سال جاری به چرخه معاملات بورس تهران وارد همانند سایر شرکت‌های عرضه شده با رشد قیمت مواجه شد. با این حال نمادیاد شده یک تفاوت عمده با سایرین داشت. «جم پیلن» پس از آنکه  به جمع نمادهای مورد معامله در بورس پیوست تنها دو روز معامله شد و بعد از آن به مجمع سالانه رفت.

این شرکت که با سیاست تقسیم سود ۱۰۰ درصدی از مجمع عمومی بازگشت روز گذشته ۳۲۵ تومان به ازای هر سهم تقسیم کرد و موجب شد تا سهامداران که به دریافت حداکثر ۸۰ الی ۹۰ درصد از سود محقق شده عادت داشتند از این بابت غافلگیر شوند. با این وجود غافلگیری اصلی امروز اتفاق افتاد. در حالی که انتظار می‌رفت این نماد نیز به مانند همه نمادهایی که پس از تقسیم سود در قیمتی نزدیک به قیمت تئوریک بازگشایی می شوند، به تابلوی معاملات بازگردند، با افزایش قیمت ۴۰ درصدی بازگشایی شد.

به نظر می‌رسد که رسیدن قیمت «جم پیلن» به بیش از سه هزار تومان و بازگشایی آن در قیمت سه هزار و ۱۰۰ تومان بیش از هر چیز مدیون جو کلی بازار و امیدواری سهامداران به آتیه سود سازی این نماد باشد. پلی پروپیلن جم در حالی سال ۹۷ را با سود ۶۵۱ میلیارد تومانی محقق کرده بود، مطابق با آنچه که در جلسه معارفه شرکت مطرح شد، در سال مالی ۹۸ انتظار تحقق سودی در حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را دارد. همین امر موجب شده تا بازار انتظارات زیادی از این نماد داشته باشد و در فرآیند کشف قیمت، بهای آن را به سه هزار تومان برساند.

گفتنی است، معاملات «جم پیلن» امروز در حالی به اتمام رسید که به رغم بازگشایی آن در دقایق پایانی داد و ستدها بیش از ۳۵ میلیون سهم آن به ارزش حدودی ۱۰۵ میلیارد تومان در این نماد معامله شد.

 

منبع
اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا