پرداخت الکترونیککسب و کار

اصرار رانندگان تاکسی‌های اینترنتی برای پرداخت نقدی به چه دلیل است؟

تاکسی‌های اینترنتی به کمک مردم آمده‌اند تا آنها بتوانند با هزینه کم و سرعت بالا جابه‌جا شوند. در این بین از مهم‌ترین مسائلی که این تاکسی‌ها را پر کاربرد کرده است، وجود روش‌های پرداخت آنلاین و اعتباری است؛ یعنی برخلاف تاکسی‌های معمولی نیازی نیست حتماً پول نقد به همراه داشته باشید. مسافر در این تاکسی‌ها حق انتخاب دو روش پرداخت نقدی و آنلاین را دارد و می‌تواند هرکدام که بخواهد را انتخاب کند.

اما معمولاً دخالت راننده و اصرار آنها به مواردی که خلاق مقررات تاکسی‌های آنلاین است، باعث شده مسافران از سفر خود راضی نباشند؛ زمانی‌که راننده با ما تماس می‌گیرد و از ما می‌خواهد که درخواست را لغو کنیم تا کمیسیون ندهد، یا زمانی که مبلغ سفر زیاد است و راننده درخواست پرداخت نقدی دارد تا هزینه را زودتر دریافت کند. اینکه رانندگان حق دارند در تعیین روش پرداخت مسافر دخالت کنند یا نه مساله‌ای است که هنوز حل‌نشده باقی مانده است.

سوار شدی، نقدی پرداخت کن!

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی تجربه‌های خود را از سفر با تاکسی‌های اینترنتی مطرح کرده‌اند. بیشتر دغدغه آنها اصرار راننده به پرداخت نقدی مسافر بوده است. از دعوا، درگیری لفظی و پیاده کردن مسافر قبل از رسیدن به مقصد گرفته تا کتک‌کاری و شکایت از راننده.

همچنین بخوانید

یکی از کاربران که تجربه سفر با یک تاکسی آنلاین را داشته، گفته بود: «در یک اقدام بدیع راننده ازم درخواست کرد نه تنها نقدی پرداخت کنم، بلکه سفر رو هم لغو کنم تا کمیسیون از ایشان کسر نشود.»

کاربر دیگری گفته بود: «راننده‌های تاکسی آنلاین یاد گرفتن درخواست پرداخت نقدی می‌کنن و کرایه نمایش‌داده شده به مشتری رو از مسافر می‌گیرن و بهش می‌گن درخواست رو قبل سفر لغو کنن تا کمیسیون ندن!»

تجربه متفاوت یکی دیگر از کاربران باعث شد موضوع را از خود او جویا شویم. او درباره مشکلی که توسط یکی از تاکسی‌های آنلاین برای او پیش آمده بود نوشته بود. اینکه بعد از عدم قبول درخواست برای پرداخت نقدی، راننده با او درگیر شده، تا جایی که به او سیلی نیز زده است. او می‌گوید: «اسفندماه ۹۷ بود که از فرودگاه درخواست تاکسی آنلاین کرده بودم. معمولاً بعضی از مقاصدی که مبلغ بیشتری برای پرداخت آن وجود دارد، راننده درخواست پرداخت نقدی می‌کند. اما من پول نقد نداشتم و راننده نیز عصبانی شد. درحالی‌که به‌عنوان مشتری این حق به ما داده شده که روش پرداخت را آنطور که می‌خواهیم انتخاب کنیم.»

 

تنها کمک، دلجویی از من بود

این کاربر اما قضیه را مسکوت نمی‌گذارد و از راننده شکایت می‌کند. او می‌گوید: «بعد از این ماجرا سریعاً از صفحه سفرم «اسکرین‌شات» گرفتم تا بتوانم مدرکی ارائه دهم. در غیر اینصورت ممکن بود راننده سفر را لغو کند و صورت مساله نیز از بین برود. جالب است پشتیبانی این تاکسی آنلاین نیز در این مورد می‌خواست که من را از شکایت منصرف کند و تنها در حد دلجویی با من همکاری کرد.»

مشکلی که این کاربر با آن روبه‌رو بود، عدم پیگیری این مساله از سوی تاکسی آنلاین بود. این کاربر می‌گوید: «این مساله نه تنها از طریق پشتیبانی تاکسی آنلاین قابل پیگیری نبود که نیروی انتظامی به من اعلام کرد: «برای پیگیری راننده مورد نظر نیازی به استعلام تاکسی مورد نظر نداریم.»

اکنون سه ماه از این مشکل گذشته است و طبق گفته این کاربر هنوز از دادسرا اختیاریه‌ای در این خصوص برای او فرستاده نشده و پیگیری این قضیه معلق مانده است.

با توجه به اینکه کاربران زیادی از مشکلات تاکسی‌های اینترنتی گفته‌‌اند، با چند شرکت مطرح تاکسی‌ اینترنتی تماس گرفتیم و این مشکل را بررسی کردیم. در این میان روابط عمومی اسنپ درخصوص مسائلی که مربوط به بحث امنیت و پرداخت در این تاکسی‌هاست، توضیحاتی را ارائه داد.

این شرکت درباره حق انتخاب مسافر در روش پرداخت به راه پرداخت گفت: «اسنپ به کاربران مسافر حق انتخاب پرداخت داده است؛ یعنی آنها می‌توانند برای پرداخت کرایه خود از بین دو گزینه پرداخت آنلاین و نقدی یکی را انتخاب کنند و اسنپ نسبت به این دغدغه پیش‌آمده برای مسافران و رانندگانش بی‌تفاوت نیست.»

طبق گفته روابط عمومی اسنپ در برخورد با رانندگانی که مسافر را مجبور به پرداخت نقدی می‌کنند، بعد از گزارش مسافر، ابتدا به راننده تذکر داده می‌شود، در صورت تکرار این موضوع، کاربر راننده ضمن ارجاع به آموزش مجدد، غیرفعال می‌شود. اگر فردی بعد از آموزش مجدد همچنان اصرار به پرداخت نقدی داشته باشد، به طور دائم با او قطع همکاری می‌شود.

 

اصرار رانندگان به دریافت کرایه نقدی منطقی است؟

در مقابل بعضی از رانندگان درباره اینکه چرا اصرار به دریافت کرایه نقدی دارند، می‌گویند که تاکسی‌های آنلاین پولشان را دیربه‌دیر می‌دهند. از طرفی تاکسی‌های آنلاین می‌گویند که پرداخت‌های رانندگان به‌صورت روزانه انجام می‌شود و هر روز با رانندگانشان تسویه حساب می‌کنند.

در این باره روابط عمومی اسنپ این ادعاها از سوی رانندگان را نمی‌پذیرد و می‌گوید: «مبلغ کارکرد رانندگان هر روز ۲۴ ساعت بعد و با کسر کمیسیون پرداخت می‌شود. همچنین پرداخت اسنپ در روزهای تعطیل نیز فعال شده و به این ترتیب مبلغ تسویه حساب از اعتبار کاربران راننده کسر و در همان روز به حساب بانکی آنها واریز می‌شود. تسویه حساب در روزهای تعطیل با رانندگانی که در یکی از بانک‌های ملی، ملت، صادرات، سپه، تجارت و پاسارگاد حساب دارند انجام می‌شود.»

همچنین اسنپ به کاربران راننده توصیه کرده که اجازه ندهند اعتبار اسنپ آنها منفی شود. در حساب کاربری راننده اسنپ گزینه «قابل برداشت» قرار دارد که میزان کارکرد و درآمد راننده را نشان می‌دهد. همچنین در این صفحه گزینه دیگری به نام «اعتبار کمیسیون» وجود دارد که این اعتبار گاهی منفی می‌شود. اعتبار منفی نشان‌دهنده میزان بدهی کاربران راننده به اسنپ و در واقع نشان‌دهنده حق کمیسیون اسنپ از سفرهای رانندگان است.

اپلیکیشن اسنپ میزان کمیسیون هر سفر را با هر روش پرداختی (آنلاین یا نقدی) محاسبه می‌کند و مجموع آن به راننده نمایش داده می‌شود. کاربران راننده باید با شارژ حسابشان این مبلغ را پرداخت کنند. در سفرهایی که پرداخت مسافر به صورت اعتباری انجام می‌شود، ابتدا بدهی کاربر راننده تسویه شده و سپس مابقی حق‌الزحمه به اعتبار او اضافه می‌شود.

اگر میزان اعتبار منفی کمیسیون از حدی بیشتر شود، تا زمان پرداخت بدهی به اسنپ، درخواست سفر برای کاربر راننده ارسال نمی‌شود. در صورتی که کاربر راننده افزایش اعتبار داشته باشد، دوباره پیشنهاد سفر به او داده می‌شود و می‌تواند با استفاده از اپلیکیشن اسنپ اقدام به جابه‌جایی مسافر و کسب درآمد کند.

 

لغو سفر و عواقب آن

موضوع دیگری که مسافران در شبکه‌های اجتماعی به آن اشاره کرده‌اند، این است که رانندگان از مسافران می‌خواهند که سفر را قبل از اینکه به مقصد برسند، لغو کنند. یکی از کاربران در این باره گفته است: «جدای از موضوع کمیسیون، این خیلی خطرناکه. وقتی مسافر سفر رو لغو می‌کنه بعد از اون هر اتفاقی براش بیفته قابل اثبات نیست. مردم باید بیشتر به امنیت خودشون فکر کنن. آیا تاکسی‌های اینترنتی تبلیغی برای مسائل امنیتی داره که آموزش بده؟ فکر نمی‌کنم.»

پاسخی که روابط عمومی اسنپ در این مورد به ما داد این بود که اگر راننده یا مسافر سفر را لغو کنند، اسنپ دیگر قادر به پشتیبانی نخواهد بود و اگر راننده‌ای شما را مجبور به لغو سفر کرد باید این موضوع را سریعاً به پشتیبانی اطلاع دهید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا