بانک و بیمهطلا و ارز

همگرایی نرخ نیمایی با بازار آزاد

رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید که نرخ بازار آزاد با سامانه نیما بسیار نزدیک شده و فعالان بازار ارز نیز آن را تائید می‌کنند؛ بر همین اساس، اکنون سامانه نیما برای رانت‌جویان، جذابیت سابق را ندارد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از مهر، رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید که نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد به شدت نزدیک شده و تفاوت چشمگیری در این زمینه وجود ندارد. آنگونه که عبدالناصر همتی ظرف روزهای گذشته اعلام کرده، بازار آزاد برای معاملات اسکناس، نرخ‌های حدود ۱۳ هزار تومانی را برای هر اسکناس دلار به خود می‌بیند و در سامانه نیما هم، این نرخ بر اساس آخرین اطلاعات، ۱۱ هزار تومان است.

وی البته به این نکته هم اشاره می‌کند که اگر قرار باشد پولی از خارج کشور جابجا شده و به دست فروشنده یا صادرکننده برسد، چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه جابجایی خواهد داشت. البته آنگونه که همتی می‌گوید، دولت خود تلاش دارد که تا حدی که ممکن است نرخ ارز را کاهش دهد و بنابراین عمق بخشی به بازار نیما می‌تواند زمینه‌ساز کاهش نرخ در بازار آزاد هم باشد.

همچنین بخوانید

سخنان رئیس کل بانک مرکزی را البته فعالان بازار ارز نیز تائید کرده و معتقدند بر همین اساس اکنون سامانه نیما برای رانت‌جویان جذابیت سابق را ندارد.

کارنامه «نیما» در سال جدید

آنگونه که آمار رسمی از سامانه نیما نشان می‌دهد، میزان فروش ارز در سامانه نیما در فروردین امسال حدود یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون یورو و در اردیبهشت امسال دو میلیارد و ۱۶۱ میلیون یورو بوده است؛ ضمن اینکه از اول تا ۲۸ خرداد امسال نیز یک میلیارد و ۱۳۳ میلیون یورو در سامانه نیما به فروش رسیده است.

عملکرد سامانه نیما در سه ماهه ابتدای سال ۹۸

ماه میزان فروش ارز در سامانه نیما
فروردین یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون یورو
اردیبهشت دو میلیارد و ۱۶۱ میلیون یورو
۱ تا ۲۸ خرداد یک میلیارد و ۱۳۳ میلیون یورو

بر اساس گزارش‌های رسمی از سامانه نیما، بیشترین معاملات ارز در سامانه نیما از ابتدای امسال تا ۲۸ خرداد مربوط به روزهای ۱۱ و ۱۸ اردیبهشت بود که در هر کدام ۱۴۰ میلیون حواله یورو به فروش رسیده؛ ضمن اینکه در ۲۶ فروردین نیز ۱۳۶ میلیون یورو ارز در سامانه نیما برای فروش عرضه شد.

بیشترین میزان فروش ارز در خرداد امسال نیز به ۸ خردادماه اختصاص داشته که بر اساس آن، در آن روز ۱۱۰ میلیون یورو به فروش رسید. از سوی دیگر، پایین‌ترین میزان فروش ارز نیمایی از ابتدای امسال تاکنون مربوط به ۶ اردیبهشت است که در آن هیچ معامله‌ای انجام نشده است.

بر اساس گزارش عملکرد سامانه نیما، کمترین حجم فروش ارز نیمایی در خرداد امسال نیز در دوم این ماه ثبت شد که طی آن دو میلیون یورو به مشتریان واگذار شده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا