بورسبورس اوراق

نمادهای شاخص‌ساز در مرکز توجه فعالان بازار سهام/ پیشروی سه هزار و ۴۷۹واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته سه هزار و ۴۷۹ واحد دیگر رشد کرد و به سطح ۲۴۸ هزار و ۵۷۷ واحد رسید. نمادهای «فارس»، «فولاد» و «تاپیکو» بیتشرین نقش را در رشد ۱.۴۲ درصدی امروز بورس تهران داشتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاملات آخرین روز کاری هفته نیز با رشد نماگرهای بازار سهام خاتمه یافت. در این روز شاخص کل که در روزهای گذشته رشدی پر قدرت را آغاز کرده بود، امروز نیز به رشد خود ادامه داد و تحت تاثیر افزایش تقاضا در نمادهای پتروپالایشی به سطح سه هزار و ۴۷۹ واحد رسید. رشد یاد شده که ناشی افزایش سه هزار و ۴۷۹ واحدی این نمانگر بود در نهایت موجب شد تا ارزش ریالی بورس تهران با ۱.۴۲ درصد افزایش به ۹۴۳ هزار میلیارد تومان برسد.

امروز نیز نمادهای حاضر در بورس و فرابورس از دلایل بنیادی و روانی خوبی برای رشد قیمت‌ها برخوردار بودند. از یک سود هم رشد قیمت در بازارهای جهانی راه را برای خوشبینی به آینده سهم‌های دلاری باز کرده است و از سوی دیگر فضای ذهنی و تحلیلی سرمایه گذاران همچنان در جهت رشد بازار قرار دارد. به دلیل وجود همین رویکرد مثبت امروز شاهد رشد ارزش معاملات در بورس و فرابورس بودیم.

با نگاهی به عملکزد بازارهای جهانی می‌‍‌‌توان دریافت که در حال حاضر تغییر جهت قیمت‌ها و رشد آنها، نمادهای دلاری بورس تهران را در موقعیت خوبی قرار داده است. از یک سو هم قیمت مس دوباره به بالای شش هزار دلار در هر متریک‌تن بازگشته و هم آمار تولید محصولات فولادی در جهت رشد قیمت محصولات فلزی قرار دارد. به علاوه قیمت فلزات، پالایشی‌ها هم این روزها تاثیر مثبتی از وقایق بین المللی می‌پذیرند. این نمادها که همواره نسبت به فراز و فرود قیمت نفت حساسند، این روزها را با افزایش قیمت سپری می‌کنند. به طوری که امروز تمامی نمادهای این صنعت نظیر «شپنا» و «شبندر» سبزپوش بودند.

همچنین بخوانید

اما به غیر شاخص کل بورس امروز نماگر هم وزن نیز در مسیر صعود پیش رفت و با ۳۶۷ واحد افزایش به سطح ۵۸ هزار و ۳۶۳ واحد رسید. این نماد که تمامی نمادهای بازار را فارغ از حجم آنها نسبت به کل بورس در نظر می‌گیرد، امروز بیشترین تاثیر را از رشد قیمت در نمادهای سیمانی پذیرفت. غلبه عرضه بر تقاضا امروز در گروه سیمانی به حدی بود که در پایان معاملات امروز هیچ نمادی در محدوده منفی قیمت مشاهده نمی‌شد. همین امر سیمانی‌ها را امروز به هفتمین نماد پرمعامله بورس تهران بدل کرد.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز با صدر نشینی گروه شیمیایی در فهرست ارزش معاملات بورس تهران به پایان رسید. در این روز نمادهای گروه یاد شده با مجموع ارزش معاملات ۲۴۶ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های خودرو، فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و بانک‌ها نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را از آن خود کردند.

 در میان تمامی گروه‌های بورسی نیز گروه‌های «محصولات کاغذی»، «سیمان، آهک و گچ» و « استخراج ذغال سنگ» پر بازده ترین بودند.این گروه‌ها امروز به ترتیب ۴.۸۴،  ۴.۱۵ و ۴.۱۲ درصد رشد داشتند. این در حالی است که گروه‌های «ساخت دستگاه‌های ارتباطی»، «انتشار، چاپ و تکثیر» و «مواد دارویی» و نیز به ترتیب ۲.۲۷، ۱.۸۹ و ۱.۴۲ درصد از قیمت سهامشان کاسته شد.

نگاهی به ارزش معاملات

حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و ۹۵۱ میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان ثبت شد که از این میان هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است. در میان نمادها نیز نماد «فارس»، «فولاد» و «تاپیکو» بیشترین ارزش معاملات را در بورس تهران به خود اختصاص دادند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با صعود ۴۴.۷ واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «ذوب»، «میدکو» و «دماوند» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «زاگرس»، «بمپنا» و «وهور» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر دو میلیارد و ۳۶۲ میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام در آن به ۶۸۴ میلیارد تومان رسید. این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به ۸۸۶ میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع
اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا