بورسبورس اوراق

کسب بازده ۵.۸۳درصدی بورس تهران تنها در یک هفته/ ارزش معاملات گروه شیمیایی به هزار و ۲۶۵ میلیارد توامن رسید

در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس تهران ۵.۸۳ درصد رشد کرد و به میانه کانال ۲۴۸ هزار واحدی رسید. نمادهای فعال در صنعت پتروشیمی بیتشرین اثر را بر رشد هفتگی نماگر اصلی بازار داشتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاملات نخستین هفته از تیر ماه سال جاری نیز به پایان آمد. طی این هفته شاخص کل بورس تهران به میزان ۱۳ هزار و ۶۹۹ واحد دیگر رشد کرد و برای اولین بار در تاریخ محاسبه این نماگر به سطح ۲۴۸ هزار و ۵۷۸ واحد رسید.

حرکت شاخص یاد شده که از سطح ۲۳۴ هزار و ۸۷۹ واحدی آغاز شده بود، در طول هفته تحت تاثیر افزایش چشمگیر تقاضا در نمادهای پتروپالایشی قرار گرفت. به موجب همین صعود بود که ارزش بورس تهران طی پنج روز معاملاتی هفته ۵.۸۳ درصد رشد کرد. البته سطح شاخص تنها رکورد این بود که در بازار سهام کشور ثبت شد. رشد دسته جمعی قیمت ها طی مدت یاد شده موجب شد تا ارزش بورس تهران برای اولین بار در تاریخ فعالیت این بازار به ۹۴۳ هزار میلیارد تومان برسد. با این حال اگرچه ارزش ریالی بورس تهران افزایش یافته باید در نظر داشت که به دلیل جهش یکباره قیمت ارز در سال گذشته همچنان ارزش دلاری بازار سهام به رغم بهای صد میلیارد دلاری سال ۹۶ فاصله ای حدود ۲۸ میلیارد دلار دارد. معاملات نخستین هفته تیرماه در حالی پایان می یابد ارزش بورس تهران به ۷۲ میلیارد و ۵۹۱ میلیون دلار رسیده است.

نگاهی به دلایل رشد قیمت‌ها/ وقتی که واقعیت، ریسک‌های مفروض را تعدیل می‌کند

همچنین بخوانید

اما از تمامی اعداد و ارقام که بگذریم پر واضح است که صعود نماگرها در بازار سهام دلایلی دارد که بدون در نظر گرفتن آنها نمی‌توان مسیر آینده قیمت‌ها را به درستی تحلیل کرد. با اندکی تحمل در فراز و فرودهای یک سال گذشته قیمت‌ها می توان دریافت که اگرچه عوامل بنیادی موثر بر شرکت ها تاثیر بسزایی در روند درآمدزایی و عملکرد آنها داشته با این حال آنچه که تاثیر شگرف بر کلیت بازار گذاشته عواملی همچون تغییرات قیمت در بازار ارز ریسک‌های سیاسی مفروض معامله گران و تاثیراتی است که شرکت‌ها به طبع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان متحمل شده‌اند.

سرمایه گذاران که در یک سال گذشته و با شروع تحریم‌ها و همزمانی آن با رشد سراسیمه قیمت ارز با دیده تردید نسبت به آینده شرکت ها و حضور در بازار سهام می‌نگریستند، پس از آنکه دریافتند تاثیر تحریم ها آنچنانکه تحریم گذار ادعا می‌کرد نبوده عملاً سودسازی ریالی شرکت‌ها با هیچگونه مخاطره‌ای روبرو نشده است. کم‌کم مفروضات خود را با واقعیت های موجود در عرصه سیاسی و صورت‌های مالی شرکت‌ها تعدیل کردند و از آغاز اسفند ماه سال گذشته جریان قدرتمند نقدینگی را به سمت نمادهای ارزنده گسیل داشتند. همین امر سبب شد تا در دوره چهار ماه اخیر تا پایان این هفته شاهد کسب بازدهی بیش از ۵۵ درصد برای بورس تهران باشیم.

واقع بینی سرمایه‌گذاران طی این دوره حتی باعث شد تا عواملی نظیر خطر بروز جنگ میان ایران و آمریکا تشدید تحریم‌ها نیز تاثیری بر بازار سهام نگذارد و شاخص های بازار که تا همین چندی پیش حتی از قیمت دلار در بازار غیر رسمی نیز به طور روانی اثر می‌پذیرفتند حالا حتی به کاهش قیمت دلار نزدیکی کانال ۱۲ هزار تومانی نیز بی توجه باشند.

بازار جهانی در هفته‌ای که گذشت/ چرا ارزش معاملات نمادهای پتروشیمی به یکباره افزایش یافت؟

اما از ماه‌های اخیر و هر آنچه که طی آن دوره معاملات سهام گذشته و بگذریم، شرایط موثر بر پرش قیمت ها طی هفته گذشته نیز بسیار برای بازار مطلوب بوده است. بورس تهران که همواره سنگین وزن ترین نمادهای آن به دلیل صادرات محور بودن تولیدات از بازارهای جهانی اثر می‌پذیرفتند در این هفته نیز به دلیل عواملی همچون رشد قیمت مس به بالای ۶ هزار دلار و افزایش تقاضا برای محصولات فلزی دیگر مسیر صعود را پیمود. به طوری که در هفته اخیر شاهد رشد قیمت مناسب در بسیاری از نمادهای فلزی معدنی نظیر «فولاد»، «فملی»، «کچاد»، «کگل» و غیره بودیم. البته وضعیت مناسب کامل تنها به فلزی معدنی‌ها محدود نبود. نمادهای پالایشی نیز به دلیل رشد قیمت نفت در روزهای اخیر با افزایش قیمت روبرو شدند به طوری که در آخرین روز هفته نمادهای «شتران»، «شپنا»، «شبندر» همگی در میان نمادهای موثر بر شاخص به چشم می خوردند.

اما از تمامی این نمادها که صرف نظر کنیم یک گروه در هفته اخیر بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. نمادهای فعال در صنعت پتروشیمی که در هفته‌های پیش نسبت به سایر سهم‌های کامادیتی محور رشد قیمت داشتن در این هفته فاصله خود با سایر نمادهای بازار را جبران کردند و نه تنها بیشترین ارزش معاملات طی روزهای اخیر (هزار و ۲۶۵ میلیارد تومان) را به خود اختصاص دادند بلکه در اغلب روزها دلیل اصلی رشد شاخص بورس تهران و نماگر فرابورس بودند. به طوری که نمادهای «فارس» و «زاگرس» به ترتیب بیشترین تاثیر را بر شاخص های بورس و فرابورس گذاشتند.

اما با نگاهی به روند معاملات در روزهای اخیر در رشد دوباره ارزش معاملات خرد می‌توان دریافت که موارد مطروحه را اگر در کنار عواملی همچون افزایش نرخ دلار در سامانه نیما و خوش بینی شکل گرفته در جو عمومی بازار بگذاریم می‌شود همچنان به صعود قیمت‌ها در بورس و فرابورس امیدوار بود. با این حال نباید فراموش کرد که در این مسیر وقوع حرکات اصلاحی در شاخص بورس تهران و یا سایر نماگرها امری بعید و دور از انتظار نیست.

 

منبع
اقتصاد آنلاین – محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا