امور زیربناییتعاون و اشتغال

وقوع بیش از یک هزار آسیب شغلی در زمستان ۹۷

آسیب‌های شغلی زمستان ۹۶ در حالی ۳ هزار و ۱۱۲ مورد بود که در زمستان ۹۷ تعداد یک هزار و ۱۱۲ آسیب شغلی به ثبت رسید که از کاهش ۱۷۹.۸ درصدی حکایت دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، انتشار آسیب‌های شغلی کشورها در قالب مقاوله نامه ۱۶۰ و توصیه نامه ۱۷۰ سازمان بین المللی کار از کشورهای خواسته شده تا شرایط برای تحلیل انواع و نحوه بروز این آسیب‌ها فراهم شود.

با همین رویکرد آمار آسیب‌های شغلی در ایران نیز از سوی سه مرجع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان سیاست گذار امور مربوط به روابط کار، سازمان تأمین اجتماعی و پزشکی قانونی به صورت مستمر جمع آوری می‌شوند.

طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت کار، آخرین آمار مربوط به آسیب‌های شغلی رخ داده (مشمولان قانون کار) برای دوره زمستان ۹۷ است که کاهش قابل توجهی نسبت به زمستان ۹۶ داشته است. طبق آمار موجود، در زمستان ۹۷ تعداد آسیب‌های شغلی به ثبت رسیده یک هزار و ۱۱۲ مورد بود در حالی که این میزان در زمستان ۹۶ دو هزار مورد بیش از آسیب‌های شغلی زمستان ۹۷ و معادل ۳ هزار و ۱۱۲ مورد آسیب بوده است. مقایسه آمار آسیب‌های شغلی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ از کاهش ۱۸۰ درصدی حکایت دارد.

اما از مجموع یک هزار و ۱۱۲ مورد آسیب شغلی رخ داده در زمستان گذشته، ۸۷ مورد معادل ۷.۸ درصد از آنها منجر به فوت کارگران و کارکنان شده است؛ همچنین یک هزار و ۲۵ مورد تلفات جانی نداشته‌اند و فقط به آسیب افراد منجر شده است که ۹۲.۲ درصد از کل آسیب‌ها را شامل می‌شوند.

آمارهای ثبت شده در خصوص آسیب شغلی در استان‌های مختلف نشان می‌دهد، استان تهران با ۱۵۴ مورد، استان اصفهان با ۱۴۵ مورد و استان خراسان رضوی با ۹۱ مورد در صدر استان‌های دارای بیشترین آسیب‌های شغلی و استان‌های چهارمحال و بختیاری و زنجان نیز هر کدام با ۳ و ۴ مورد و استان‌های اردبیل و خراسان جنوبی با ۶ مورد کمترین آسیب شغلی را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده‌اند.

در خصوص آسیب‌های شغلی منجر به فوت نیز، استان‌های زنجان با ۲۵ درصد، استان گلستان با ۲۰ درصد و استان تهران با ۱۶.۲ درصد بیشترین آسیب شغلی منجر به فوت را نسبت به آسیب شغلی اتفاق افتاده در هر استان را داشته اند.

همچنین در ۱۲ استان اردبیل، البرز، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان، قزوین، کرمانشاه، گیلان و لرستان آسیب شغلی منجر به فوت رخ نداده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا