امور زیربناییراه و ساختمان

یک نماینده مجلس: تکلیف مالیات خانه‌های خالی برج‌سازان را روشن کنید

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تعداد زیادی از سازندگان مسکن با وجود زمین کم، ارتفاع خریداری و خانه های خالی زیادی در اختیار دارند که باید بحث مالیات از این واحدها هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از رفتارهای اقتصادی مسئولان سبب بی اعتمادی مردم به آنها شده است، گفت: اگر از ابتدای بازه زمانی که دولت اعلام می کند برای فلان پروژه اوراق مشارکت عرضه می کند و مردم برای خرید این اوراق باید یک یا ۲ درصد مالیات پرداخت کنند، مردم از همان ابتدا می توانند درباره خرید یا عدم خرید آن تصمیم گیری کنند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، افزود: زمانی که دولت به صورت رسمی اعلام می کند که این سرمایه گذاری ها بدون پرداخت مالیات است و  پس از مدتی می گوید مالیات شامل حال آن می شود نوعی بی اعتمادی در مردم ایجاد می کند، همانند بحث سکه که اگر افراد در آن زمان می خواستند از بازار آزاد سکه را خریداری کنند با قیمتی که از آن مالیات اخذ شود برابری می کند.

مالیات بر عایدی سرمایه به ویژه در بازار مسکن امری ضروری است

وی با بیان اینکه دولت زمانی که به پول نیاز داشته اقدام به پیش فروش سکه کرده است، ادامه داد: عده ای در آن زمان اعتماد کرده و سکه خریداری کرده اند که به نظر من این افراد به دنبال اخلال در بازار سکه نبودند.

موضوع مسکن برای تعدادی از جوانان مشکل ایجاد کرده است، چراکه نمی توانند مسکن خریداری یا حتی اجاره کنند که این موضوع سبب اخلال در بازار مسکن شده و  قیمت مسکن از یک سال و نیم گذشته تاکنون بیش از ۲ برابر شده است

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه موضوع مالیات بر عایدی سرمایه به ویژه در بازار مسکن امری ضروری است که باید در صحن علنی مجلس بررسی و تعیین تکلیف شود، تاکید کرد: موضوع دریافت مالیات از خانه های خالی از قبل تعیین تکلیف شده اما از آن مالیات اخذ نشده است که تکلیف این موضوع نیز باید سریعتر مشخص شود.

قیمت مسکن از یک سال و نیم گذشته تاکنون بیش از ۲ برابر شده است

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کلانشهرها به ویژه کلانشهر تهران تعداد زیادی مسکن خالی وجود دارد، افزود: تعداد زیادی از این افراد با وجود زمین کم اما ارتفاع نیز خریداری کرده اند و خانه های خالی زیادی در اختیار دارند که باید بحث مالیات از این واحدها هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم،  ادامه داد: موضوع مسکن برای تعدادی از جوانان مشکل ایجاد کرده است، چراکه نمی توانند مسکن خریداری یا حتی اجاره کنند که این موضوع سبب اخلال در بازار مسکن شده و  قیمت مسکن از یک سال و نیم گذشته تاکنون بیش از ۲ برابر شده است.

همراه با مسکن بیش از ۲۰۰ صنعت دیگر با رکود مواجه شده اند

وی با بیان اینکه در حال حاضر ساخت مسکن دچار رکود شده است، تصریح کرد: یکی از سیاست های غلط دولت همین بود که برای بخش مسکن اهمیت قائل نبود و همراه با مسکن بیش از ۲۰۰ صنعت دیگر همانند کارخانه های سیمان، آجر، گچ و شیرآلات با رکود مواجه شده اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مالیات بر عایدی مسکن و خانه های خالی باید سریعتر تعیین تکلیف شود، گفت:  دولت باید لایحه جامع مالیات بر عایدی سرمایه را به مجلس ارائه دهد، البته با توجه به اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه به درآمد دولت می افزاید ایراد قانون اساسی و اصل ۷۵ را ندارد، اما اگر دولت یک لایحه جامع و کامل به مجلس ارسال کند می توان سرمایه گذاری هایی که امکان اخذ مالیات از آن وجود دارد را تعیین تکلیف کرد.

۶۴۲۲۶

منبع
خانه ملت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا