امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

فعالیت ۸۰ هزار زنبوردار در ایران

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران استان تهران از وجود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار کلنی زنبور عسل و ۸۰ هزار زنبور دار در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آرش سالارکیا در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه بالای صنعت زنبور عسل در کشور افزود: زنبور عسل افزون بر تولید محصولات گوناگون و اشتغالزایی در صنایع مختلف مهمترین نقش خود را در طبیعت با دخالت در عمل گرده افشانی و افزایش تولید محصولات کشاورزی و احیای محیط زیست ایفا می کند.

وی اظهارداشت: این حشره مفید افزون بر گرده افشانی گیاهان به سبب تولید محصولاتی مانند عسل، موم، ژله رویال، بره موم، زهر و گرده گل در صنعت زنبورداری و کاربرد این تولیدات در بسیاری از صنایع دیگر همچون داروسازی و غیره نقش ارزنده ای دارد.

همچنین بخوانید

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران استان تهران گفت: اگر در بخش کشاورزی مشکلاتی از قبیل کمبود آب و مواردی از این دست به چشم می خورد در بخش زنبور عسل مشکلات خیلی فراتر از این حرف هاست چون زنبورداربا یک موجودی سروکار دارد که بسیار حساس ومحصولی تولید می کند که برای انسان دارو و شفابخش است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه از گذشته های دور به صنعت زنبور عسل به عنوان شغل دوم، سوم و حتی چهارم نگاه می شد اما امروز نیاز جدی جامعه زنبورداری ایران اینکه به سمت و سوی زنبورداری صنعتی قدم بردارد.

سالارکیا تصریح کرد: یکی از عوامل موفقیت صنعت زنبورداری در کشور جدا سازی افرادی که از طریق پرورش زنبور عسل امرار معاش می کنند با کسانی که این حشره مفید را بصورت تفریحی پرورش می دهند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: خوشبختانه طی سال های اخیر قدم های خوبی در جهت رشد و بالندگی صنعت زنبور عسل در مملکت برداشته شده است.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان تهران افزود: تشکیل اتحادیه سراسری زنبورداران در سال ۸۴ ، راه اندازی صندوق حمایت و توسعه صنعت زنبور عسل در سال ۹۰ و غیره از جمله این موارد است.

وی در ادامه با اشاره به این جمله که زنبور عسل صنعتی رو به رشد در کشور است، یادآورشد: زنبورداران ایرانی امروز تنها به فکر تولید عسل نبوده بلکه گام های خوبی در راستای تولید ژله رویال و دیگر محصولات برداشته اند که در گذشته از حلقه های مفقوده این صنعت محسوب می شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا