بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

بانک ملی بیشترین خودپرداز و بانک سپه، بیشترین کارت بانکی تهران را دارد / تهران شهریست با ۵۵ هزار کارتخوان و ۳۰۰ میلیون کارت بانکی

سالنامه‌های آماری شهرداری از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۹۶ در سامانه «داده نمای تهران» منتشر شده است. در این سامانه، اطلاعات آماری گوناگون شهر تهران از آمار بانکی و بیمه‌ای گرفته تا آمار جمعیت شناختی، بهداشت و درمان و آموزش وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت،این آمارنامه‌ها به‌عنوان مرجع داده‌های شهری می‌توانند پاسخگوی نیازهای آماری جهت پژوهش یا توسعه کسب‌وکارهای مختلف باشد.

در این گزارش، آمارهای جالبی از تعداد کارت‌خوان‌ها و کارت‌های بانکی استان تهران وجود دارد؛ سهم بازار هر بانک در کارت‌خوان و کارت‌های بانکی مشخص شده و میزان حق بیمه دریافتی و خسارت‌های پرداخت‌شده هرکدام از شرکت‌های بیمه در استان تهران ارائه شده است. در ادامه به این آمار خواهیم پرداخت.

.

آمار سی‌ساله شهر و شهرداری تهران توسط عموم مردم قابل‌مشاهده است

به گزارش روابط عمومی سازمان فاوای شهرداری تهران و به گفته محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، آمارهای سالانه شهرداری تهران از سال ۱۳۶۳ به‌صورت گزارش عملکرد منتشر می‌شده، اما این آمارنامه‌ها تنها از سال ۱۳۸۴ از طریق درگاه اینترنتی شهرداری در دسترس قرار می‌گرفت و این روال تاکنون به‌صورت سالانه و منظم ادامه داشته است.

در تازه‌ترین اقدامِ مرکز آمار و رصد شهری وابسته به سازمان فاوای شهرداری تهران، تمامی سالنامه‌های مربوط به شهر و شهرداری تهران از سال ۶۳ به‌طور کامل و جامع و با قابلیت دانلود در اختیار عموم مردم قرار گرفته است.

فرجود با اشاره به کاربردها و ضرورت تهیه و انتشار آمارنامه‌های شهری گفت: «آمارنامه‌ها به‌عنوان مرجع داده‌های شهری شناخته می‌شوند و می‌توانند پاسخگوی نیازهای آماری طیف گسترده‌ای از مخاطبان برای دستیابی به آمار و اطلاعات مناسب جهت پژوهش یا توسعه کسب‌وکارهای مختلف و نیز برای تهیه اطلس‌ها یا گزارش‌های گوناگون باشند.»

.

یک‌پنجم کارت‌خوان‌های فعال کشور در تهران هستند

یکی از آمارنامه‌های منتشرشده در سامانه «داده نمای تهران» آمار بانکی است. ماخذ این آمار، درگاه الکترونیکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

بر اساس این آمار، در اسفندماه ۱۳۹۶، یک‌پنجم پایانه‌های فروش تراکنش دار کشور در استان تهران بوده‌اند. در واقع از مجموع ۵۹۸۴۰۳۶ پایانه‌های فروش تراکنش دار کشور، ۱۲۲۰۷۶۹ پایانه در استان تهران بوده است.

همچنین در پایان اسفند ۹۶، ۵۴۹۴۵ دستگاه خودپرداز در تهران وجود داشته است. بانک ملی با ۷۷۲۷ عدد، بیشترین خودپرداز را داشته و بانک صادرات با ۵۱۹۶ و بانک ملت با ۴۸۹۶ دستگاه، در رتبه‌های بعدی بوده‌اند.

.

۳۲۲ میلیون کارت بانکی در استان تهران صادر شده است

بر اساس اطلاعات منتشرشده، تا اسفند ۹۶، بیش از ۳۲۲ میلیون کارت الکترونیک در شبکه بانکی استان تهران صادر داشته است که از این تعداد، چیزی در حدود ۲۱۷ میلیون، کارت برداشت، بیش از سه میلیون کارت اعتباری و حدودا ۱۰۱ میلیون کارت هدیه و خرید بوده است.

بانک سپه، با ۳۶ میلیون کارت برداشت، بیشترین کارت برداشت را داشته و بانک ملی با ۳۳ و ملت با ۲۳ میلیون کارت، رتبه‌های بعدی هستند.

اما بانک پارسیان با ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار کارت، بیشترین کارت هدیه را صادر کرده است. ملی با ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار کارت و سپه با ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار کارت، در رتبه‌های بعدی هستند.

گفتیم که در کل بیش از ۳۲۲ میلیون کارت بانکی صادر شده است. از این تعداد، بانک سپه بیش از ۵۰ میلیون کارت صادر کرده یعنی حدودا یک‌ششم کل کارت‌ها متعلق به بانک سپه بوده است.

.

شرکت‌های بیمه، ۵۶ درصد حق بیمه تولیدی را خسارت داده‌اند

بر اساس آمار منتشر شده در بخش بیمه که منبعشان آمار بیمه مرکزی بوده، سال ۹۶، ۲۶ شرکت بیمه با ۱۷۷ شعبه در استان تهران فعال بوده‌اند. تعداد نمایندگان بیمه فعال در استان تهران در این سال، ۹۷۶۹ عدد بوده است.

همچنین نسبت خسارت پرداختی شرکت‌های بیمه در استان تهران، ۵۶ درصد بوده است. آن‌ها ۱۴۱ هزار میلیارد ریال حق بیمه تولیدی گرفته‌اند و ۷۹ میلیارد ریال خسارت پرداخت کرده‌اند.

در این میان، بیمه ایران، با ۴۵ هزار میلیارد ریال، بیشترین حق بیمه را دریافت کرده و البته با ۲۹ هزار میلیارد ریال، بیشترین خسارت پرداختی را هم داشته است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا