امور زیربناییراه و ساختمان

جای خالی رویه نظام مند در مبحث اجاره بها

یک استاد دانشگاه و کارشناس حوزه مسکن گفت: در ایران یک رویه نظام مند برای ساماندهی وضعیت اجاره بها وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر سید محمود فاطمی عقدا در گفتگو با برنامه نود و هشتی های رادیو اقتصاد گفت: به منظور ساماندهی رابطه موجر و مستاجر نیاز به شکل گیری شرکت های تخصصی و همکاری مشاورین املاک است که نرخ اجاره بها را بصورت نظامند تعیین و کنترل کنند و از نرخ های سلیقگی ممانعت نمایند.

وی افزود: درصورتی که مشاوران املاک میزان اجاره بها را به تناسب وضعیت و موقعیت ملک بصورت منطقی تعیین کنند و از معاملات اجاره ای که بر مبنای زیاده خواهی مالک است جلوگیری بعمل آورند به طور یقیین در پایین آوردن تب و تاب افزایش نرخ اجاره بها جلوگیری بعمل خواهد آمد.

دکتر سید محمود فاطمی عقدا اختصاص مشوق های دولت را به صاحبان املاک یکی از راهکارهای موثر در کنترل افزایش قیمت اجاره ها دانست و افزود: دریافت مالیات کمتر، دریافت هزینه های مجوز ساخت پس از بهره برداری از ملک ، کمک به ساخت و سازهای ارزان قیمت می تواند تاثیرات مثبتی در کوتاه مدت و بلند مدت بر این بازار داشته باشد.

وی در خصوص پرداخت وام به مستاجران به منظور اجاره مسکن گفت: عمده ترین اقشار مستاجران را گروه های کارمند و کارگر و دهک های پایین درآمدی تشکیل می دهند و تامین وام نمی تواند در کوتاهترین زمان انجام شود و تخصیص بودجه، تمکین بانک ها، نحوه دریافت، قدرت بازپرداخت وام ها توسط مردم مباحثی زمانبر است.

وی تسریع در تکمیل و واگذاری مسکن های مهر را از ضروریات اوضاع و شرایط فعلی بازار مسکن دانست.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا