صنعت، معدن، تجارتمعدن

ذخیره قطعی ۱.۲ میلیارد تنی زغال سنگ ایران

دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: ذخیره زغال سنگ کشور یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن «قطعی» و ۱۴ میلیارد تن «زمین شناسی» است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سعید صمدی در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخیره بدی نیست اگر درست و با برنامه از این ذخایر برداشت شود حداقل نیاز داخلی را پوشش می دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه انرژی انقلاب صنعتی را زغال سنگ ایجاد کرد، اظهارداشت:اگر زغال سنگ وجود نداشت معلوم نبود انقلاب صنعتی از چه انرژی می توانست استفاده کند.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: انقلاب صنعتی با تحول در استخراج زغال سنگ در دنیا شروع شد و هنوز نیز بخش قابل توجهی از تامین سبد انرژی دنیا را به خوداختصاص داده است.

وی ضمن اشاره به دو نوع زغال سنگ یعنی حرارتی و کک شو در دنیا افزود: زغال سنگ کک شو مخصوص متالوژی و تولید فولاد است.

صمدی با بیان اینکه سالانه هشت میلیارد تن زغال سنگ در جهان تولید می شود، اظهارداشت: سه کشور چین، آمریکا و روسیه بالاترین ذخایر سنگ آهن را در دنیا دارند.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۵۵ تا ۶۰ درصد برق دنیا با سوخت زغال سنگ تولید می شود چون فوق العاده انرژی ارزان و اقتصادی است.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران با اشاره به این جمله که سهم کشور از مصرف زغال سنگ در تولید انرژی برق «صفر» است، گفت: کشورهای که با سوخت زغال سنگ انرژی برق تولید می کنند می توان به چین، آلمان، ترکیه، اروپا و… اشاره کرد.

وی افزود: ترکیه سالانه ۷۰ میلیون تن زغال سنگ تولید می کند و مهمترین منبع انرژی این کشور است.

صمدی بیان داشت: هم اکنون ۹۰ درصد تولید فولاد از سنگ آهن با زغال سنگ و تنها ۸ تا ۱۰ درصد با دیگر منابع انرژی صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در ایران فقط ذوب آهن اصفهان از زغال سنگ استفاده می کند، گفت: سوخت مصرفی بقیه واحدهای فولادسازی از گاز است چون این انرژی با یارانه ۹۰ درصدی تحویل صنعت می شود.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران در ادامه بابیان اینکه قیمت زغال سنگ در ایران با قیمت های جهانی انرژی سنجیده می شود، یادآورشد: قیمت هر تن زغال سنگ امروز با کیفیت های مختلف از ۱۲۰ تا ۲۵۰ دلار است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا