بین الملل

بازار نفت نباید ابزاری برای حمله اقتصادی باشد

وزیر نفت ونزوئلا و رئیس دوره‌ای اجلاس اوپک اعلام کرد باید از استفاده از بازار نفت به عنوان ابزاری برای حمله به کشورها، پرهیز شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از پایگاه اینترنتی دبیرخانه اوپک، مانوئل کودو، وزیر نفت ونزوئلا، امروز (دوشنبه ۱۰ تیرماه) در سخنرانی افتتاحیه نشست ۱۷۶ اوپک گفت: از ونزوئلا، ما صدای خود را بلند می‌کنیم تا از استفاده از بازار نفت به عنوان ابزاری برای حمله به اقتصاد کشورهای دارای حاکمیت که به طور مستقیم بر رفاه و توسعه مردم تأثیر می‌گذارد، پرهیز شود.

وی افزود: این بی‌گمان ناعادلانه، غیرقانونی و غیراخلاقی است، به ویژه اگر کسی که آن را اعمال می‌کند، این کار را در تلاش برای برتری‌جویی انجام دهد.

رئیس اوپک گفت: در حدود ۳۰ ماه گذشته ما موفقیت چشمگیری در کاهش سطح ذخیره‌سازی‌ها داشته‌ایم و و توازن نسبی را به بازار بازگردانده‌ایم و به تکامل ثباتی پایدارتر کمک کرده‌ایم، همسو با منافع تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و اقتصاد جهانی.

کودو گفت: با توجه به شدت رکودی که صنعت نفت در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ با آن رو به رو شد، نمی‌توان در اهمیت این مسئله اغراق کرد. میانگین پنج ساله سطح ذخیره‌سازی نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۶ میلادی به رقم بی‌سابقه مازاد ۴۰۰ میلیون بشکه رسید.

وی اعلام کرد: باید اشاره شود که اوپک و کشورهای غیر عضو اوپک امضاکننده توافق جهانی کاهش تولید نفت، همزمان و هنگام تلاش برای رساندن بازار به شرایطی متوازن‌تر، با افزایش تولید نفت دیگر تولیدکنندگان غیر اوپکی، به‌ویژه آمریکا، روبه‌رو شده‌اند.

وزیر نفت ونزوئلا افزود: با این حال، دستاوردهای توافق جهانی کاهش تولید نفت در دو سال و نیم گذشته در جست‌وجوی بازار جهانی نفت باثبات‌تر، متوازن‌تر و پایدارتر، برای همه روشن هستند.

کودو گفت: در سطحی بالاتر، همچنان مهم است که هر کشور عضو مسئولیتی کامل برای محدودیت تولید خود را بپذیرد. این بهترین راه برای همه ما برای ادامه دستیابی به موفقیت است.

وی گفت: همچنین مهم است که به اختلال‌های ناخواسته تولید در چند کشور عضو اوپک اشاره شود که بر تحولات عرضه نسبت به کاهش تولید داوطلبانه در توافق جهانی کاهش تولید نفت، تأثیر بیشتری داشته است.

رئیس دوره‌ای اوپک گفت: این مسئله، مجموعه‌ای از عوامل در مجموعه عرضه جهانی نفت را به نمایش می‌گذارد که در حفظ توازن کلی بازار جهانی نفت، تأثیر داشته‌اند.

کودو اعلام کرد: در نشست امروز، ما تحولات ۶ ماه گذشته و دورنمای بازار در باقی‌مانده سال ۲۰۱۹ و فراتر از آن را مرور می‌کنیم و چگونگی ادامه کار در آینده را در نظر می‌گیرم.

وی در ادامه تأکید کرد اگرچه شرایط بازار نسبت به نشست پیشین اوپک بهبود یافته‌اند، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد برآورد تقاضای نفت کاهش و برآورد عرضه نفت غیر اوپک افزایش یافته است. بر این اساس، لازم است اعضای اوپک هوشیاری و تلاش خود را حفظ کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا