امور زیربناییراه و ساختمان

الزام راه اندازی طرح مسکن استیجاری

نایب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک گفت: عملیاتی کردن طرح مسکن استیجاری می تواند کمک شایانی به افراد نیازمند مسکن کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد گفت: طرح مسکن استیجاری مورد قبول دولتها و نیز ادوار مجلس شورای اسلامی بوده است ولی متاسفانه علیرغم درمان بزرگ در معضلات مسکن تاکنون به مرحله اجرایی در نیامده است.

وی افزود: افزایش مشکلات پیش روی افراد در خصوص مسکن، معضلات بسیاری همچون تعویق در سن ازدواج، کاهش رشد جمعیت و کاهش رشد جمعیت جوان را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به طرح صندوق حمایت از مستاجران گفت: این طرح می تواند در تامین هزینه های اجاره کمک شایانی به مستاجران کند ولی منوط به اجرای تسریع ، تسهیل دریافت و خارج از بروکراسی پیچیده باشد و افراد قادر باشند در همین ماههای اخیر که فصل جابجایی و نقل و انتقالات املاک اجاره ای است از آن بهره مند شوند.

وی افزود: با توجه به رشد متوسط ۲۰ درصدی اجاره بهاها وام پرداختی باید حداقل ۳۰ درصد میزان اجاره بها را پوشش دهد تا بتوان اندکی از بار مشکلات کاست.

حسام عقبایی در خصوص نظر برخی افراد مبنی بر تاثیر این وام ها بر روی افزایش اجاره بها گفت: این نظر صحت نداشته و بازار اجاره بها کشش افزایشی دیگری را ندارد. طبق نظر برخی از کارشناسان اقتصادی، تزریق نقدینگی تورم را به همراه دارد ولی در خصوص بازار مسکن تجربیات ثابت کرده وضعیت اندکی متفاوت است. به عنوان مثال دربرخی از سنوات گذشته همچون سال ۹۱ که دولت از پرداخت تسهیلات بانکی ممانعت بعمل آورد ما شاهد رشد صد درصدی در افزایش قیمت مسکن بودیم .

وی ادامه داد: طبق آمار ارائه شده در حال حاضر ۵۰ درصد از قرار داد های اجاره ای تمدید شده و امید امید است ۵۰ درصد باقیمانده نیز در جابجایی ها باافزایش بیش از مقدار روبرو نشوند.

وی میزان افزایش اجاره بها را در شهرهای بزرگ حدود ۲۰% ، در شهرهای متوسط ۱۵% و در شهرهای کوچک به میزان سال ۹۷ اعلام کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا