بورسفرابورس

سهم ۱۸ درصدی صادرات از فروش محصولات ویتانا

مدیرعامل ویتانا گفت: با اضافه شدن طرح توسعه کاسپبن به مجموعه ویتانا، سهم ۳ درصدی صادرات از مجموع فروش ویتانا به یکباره به ۱۸ درصد افزایش یافته و همچنین برنامه افزایش سهم صادراتی تا ۴۰ درصد نیز مد نظر قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از فرابورس ایران، پنجاه‌و‌ششمین نشست خبری یک دیدار، یک عرضه در فرابورس ایران به معرفی ظرفیت‌های شرکت ویتانا به مناسب گشایش نماد این شرکت در بازار دوم اختصاص داشت که رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل ویتانا با ذکر تاریخچه‌ای از فعالیت شرکت، توضیحاتی در خصوص روند فعلی تولیدات ویتانا، برنامه‌های توسعه‌ای و وضعیت مالی آن ارائه کردند.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، رضا صحرایی رئیس هیات‌مدیره ویتانا در این نشست با بیان اینکه ویتانا نخستین کارخانه تولیدکننده بیسکویت صنعتی در ایران است که ۶۶ سال قبل تاسیس شده است، عنوان کرد: ویتانا در طول چند سال گذشته دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و از سال ۱۳۸۷ با مالکیت بخش خصوصی و مدیریت پایدار و به‌روز، علاوه بر حفظ کیفیت همیشگی در راستای توسعه و بهبود مستمر تلاش می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون این شرکت در مسیر استفاده از بهترین تکنولوژی دنیا قرار دارد، افزود: فلسفه اصلی ویتانا توجه مستمر به ارتقای جایگاه این شرکت در صنعت بیسکویت و شکلات، افزایش کیفیت، به‌کارگیری نیروهای متخصص و باانگیزه، شفافیت در عملکرد و حرکت مبتنی بر قوانین کشور است.

صحرایی عنوان کرد: اعتقاد ما این است که حضور ویتانا در بازار سرمایه باید مبتنی بر اعتماد باشد و با توجه به اهمیت سهامداران برای ما، همواره اطلاعات به‌موقع، دقیق و شفاف را منتشر کنیم.

همچنین در این نشست خبری محمدرضا فخرالدینی مدیرعامل ویتانا با اینکه از سال ۱۳۹۴ طرح توسعه کاسپین در این مجموعه آغاز شده است، گفت: این طرح بزرگ در ۱۴۰ هزار متر مربع زمین آغاز شده و دارای ۴ فاز اصلی شامل کارخانه بیسکویت، کارخانه ویفر و کیک، کارخانه شکلات و همچنین کارخانه غذای کودک است.

وی با اعلام اینکه کارخانه بیسکویت در بیش از ۶۰ درصد در فاز تولیدی قرار دارد، ادامه داد: کارخانه ویفر نیز آماده تولید است و از تیرماه تولید آزمایشی آن را شروع می‌کنیم و افتتاح رسمی آن را برای هفته دولت در شهریورماه برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

فخرالدینی در خصوص زمان آغاز به کار کارخانه شکلات نیز اعلام کرد: برنامه شروع کار این کارخانه برای سال ۲۰۲۰ میلادی طراحی شده است.

وی در خصوص سودآوری این طرح‌ها برای ویتانا نیز گفت: از دی ماه سال گذشته کارخانه بیسکویت وارد مدار تولید شده و در حال حاضر ظرفیت روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ تن تولید دارد و اگر به گزارش‌های ۳ ماهه تولید و فروش توجه کنید ویتانا ۱۰۲ درصد افزایش فروش را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است که بخش اعظم آن مربوط به ورود تولیدات پروژه کاسیپن به سبد فروش کارخانه است.

مدیرعامل شرکت ویتانا همچنین به وضعیت صادرات محصولات این شرکت اشاره و بیان کرد: ما متاسفانه در طول سال‌های گذشته به دو دلیل عمده در صادرات سهم خوبی نداشتیم و صادرات تنها سهم بین ۲ تا ۳ درصد از فروش ویتانا را تشکیل می‌داد.

وی دلیل سهم کم صادرات از سبد فروش ویتانا را در سال‌های گذشته مربوط به تولیدات این کارخانه بر پایه تکنولوژی نیمه اتوماسیون که بهای تمام‌شده بالاتری را نسبت به رقبا موجب می‌شد دانست و اظهار داشت: این مسائل در حالی است که با اضافه شدن طرح توسعه کاسپبن به مجموعه ویتانا، سهم ۳ درصدی صادرات از مجموع فروش ویتانا به یکباره به ۱۸ درصد افزایش یافته و همچنین برنامه افزایش سهم صادراتی تا ۴۰ درصد نیز مد نظر قرار گرفته است.

به گفته فخرالدینی مشکل اصلی در راه صادرات ویتانا کاملا حل شده؛ چراکه در بحث تکنولوژی نیز این شرکت کاملا از رقبای داخلی و بعضا منطقه‌ای جلوتر است و در موضوع تناژ تولید ظرفیت خوبی در ویتانا ایجاد شده که توجه بیش از پیش شرکت به بازارهای صادراتی را موجب شده است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر بیسکویت مادر به چین در دو پارت که هر پارت ۳ تا ۴ کانتینر است بارگیری شده است، گفت: بازار کانادا، عمان، قطر، عراق، تاجیکستان و افغانستان نیز بازارهای صادراتی ویتانا را تشکیل می‌دهند که در این زمینه عراق بزرگترین بازار صادراتی شرکت به شمار می‌رود.

همچنین در این نشست مبینا بنی اسدی مدیر ارتباطات فرابورس سهم گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر از ارزش کل بازار فرابورس را ۷۰ هزار میلیارد ریال معادل ۲ درصد ذکر کرد و گفت: در این گروه ۹ شرکت در بازار دوم، ۶ شرکت در بازار پایه و یک شرکت در بازار SME شاهد انجام معاملات سهام خود هستند و شرکت ویتانا در حال حاضر در تابلو ب بازار پایه قرار دارد که نماد معاملاتی آن از تاریخ ۲۰ خرداد ۹۸ در بازار دوم درج شده و طی چند روز آینده در این بازار گشایش نماد خواهد شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا