بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

مانی‌تک، شبکه امن و مستقل ماشین‌های بانکی چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

خودپردازهای برون‌سپاری شده در جهان روبه‌افزایش هستند و اکنون در عرض شش سال تعداد این خودپردازها در انگلستان دو برابر شده است. در دنیا و در سال ۲۰۱۶ دوسوم خودپردازها توسط شرکت‌های ثالث مدیریت می‌شود و خود شرکت‌های مالی و بانکی دیگر به این حوزه وارد نمی‌شوند. از جمله کشورهای پیشگام که به ارائه خودپردازها توسط شرکت‌های ثالث پرداختند، آلمان، چین و ژاپن بودند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، در ایران نیز پس از گذشت ۳۰ سال از ورود اولین نسل خودپردازها، شاهد برون‌سپاری آنها هستیم. سال گذشته شرکت توسن‌تکنو در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از محصول جدیدی به نام «مانی‌تک» یا شبکه امن و مستقل ماشین‌های بانکی رونمایی کرد که این شبکه به‌صورت یک شرکت مستقل شروع به فعالیت کرده است.

این محصول ریشه در شرکت‌های ارائه‌دهنده خودپردازهای مستقل(IAD) دارد که می‌تواند برای دارندگان دستگاه‌های بانکی ارزش افزوده خلق کند و خدمات خود را به بانک‌های عامل ارائه دهد.

.

شروع به‌کار خودپردازهای مستقل توسن‌تکنو

از سال ۱۳۹۴ بود که شرکت توسن‌تکنو شروع به راه‌اندازی خودپردازهای مستقل (IAD) در سطح جامعه کرد و تاکنون بیش از ۱۱۰۰ دستگاه توسط این شرکت، واگذار شده است. اما مانی‌تک از سال گذشته به‌عنوان یک زیرسوئیچ بانکی فعالیت‌های مربوط به تجهیز، توسعه و نگهداری شبکه ماشین‌های بانکی مستقل را برعهده گرفته است.

هدف مانی‌تک رفع دغدغه‌های نگهداری و تعمیرات ماشین‌های بانکی پذیرندگان از طریق تأمین قطعات و بسترهای نرم‌افزاری و افزایش سطح رضایت پذیرندگان از خدمات ارائه‌شده است.

این کسب‌وکار قصد دارد با واگذاری سوئیچ اتصال به شبکه بانکی با کارمزد متعارف، پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ۱۳ نوع خودپرداز با SLA بانکی به‌صورت رایگان، تخفیف ویژه و فروش شرایطی ماشین‌های بانکی به پذیرندگان، ارائه سرویس‌های ارزش افزوده متنوع برای افزایش سهم تراکنش و درآمد کارمزدی ماشین‌های بانکی، بستری مطمئن را برای مشتریان این شبکه فراهم کند.

.

بازیگران مانی‌تک چه کسانی هستند؟

بازیگرهای اصلی مانی‎تک اساسا بانک‌ها و صاحبان ماشین‌های بانکی در حوزه خرد هستند. علاوه بر بانک‌ها، دارندگان خودپردازهای مستقل نیز می‌توانند از سراسر کشور به این شبکه بپیوندند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

دارندگان خودپردازهای مستقل می‌توانند با پیوستن به شبکه مانی‌تک از سرویس گارانتی رایگان در مانی‌تک استفاده کنند. بدین معنی که اگر دستگاه آنها نیاز به پشتیبانی، تعمیر و نگهداری داشته باشد، به شرط اینکه سقف درآمد تراکنشی دستگاه در ماه بالای سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد، سرویس و گارانتی رایگان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با SLA بانکی و با کارمزد واقعی ۶۰ درصد  تعلق می‌گیرد.

اما اگر درآمد تراکنشی دستگاه آنها درماه بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد، با توجه به جدولی که در سایت مانی‌تک قرار داده شده است و پیوست قرارداد خواهد شد، مشمول هزینه‌ای مشخصی و اندک می‌شوند. دستگاه‌هایی که درآمد تراکنشی آنها زیر یک میلیون و ۵۰۰ تومان است نیز کارمزدی به آنها تعلق نمی‌گیرد.

‍.

نحوه استفاده از شبکه مانی‌تک

نحوه استفاده از دستگاه‌های شبکه مانی‌تک مانند خودپردازهای شبکه بانکی است. اینکه کارت بانکی شتابی خود را در داخل این دستگاه می‌گذارید و از سرویس‌های ارزش افزوده این شبکه استفاده می‌کنید.

از ویژگی‌های دیگر این شبکه این است که به زودی می‌توان برخی سرویس‌ها مانند خرید بلیت هواپیما، خرید بلیت قطار، خرید بلیت اتوبوس، رزرو هتل و بیمه که در خودپردازهای بانکی فعلی ارائه نمی‌شوند را از طریق انواع ماشین‌های بانکی شبکه مانی‌تک دریافت کرد.

.

اپلیکیشن موبایلی مانی‌تک

هرکدام از دارندگان دستگاه‌های خودپرداز دارای یک اپلیکیشن موبایلی هستند که با استفاده از آن دارندگان خودپرداز می‌توانند آخرین وضعیت تراکنش‌های مالی خودپرداز را ردیابی و در خصوص گزارش‌های روزانه و هفتگی اعلام نظر کنند.

از سوی دیگر وضعیت ماژول‌ها و قطعات هر خودپرداز را می‌توان ردیابی کرد و در صورت هرگونه خرابی با استفاده از همان اپلیکیشن موبایل، مشکل را به کارشناسان مانی‌تک اعلام کنند.

این اپلیکیشن موبایلی  به‌صورت آنلاین در سه بخش وضعیت، اطلاعات و اسکناس‌ها می‌تواند آخرین وضعیت‌ها را برای دارنده ترمینال گزارش دهد.

در بخش وضعیت، وضعیت خودپرداز را در قسمت‌های مختلف نشان می‌دهد. در بخش اطلاعات، کد شعبه، خودپرداز، پایانه و اطلاعات مربوط به دارنده ترمینال نشان داده می‌شود. در بخش اسکناس‌ها، آخرین وضعیت مربوط به کاست‌های دستگاه را می‌توان ردیابی کرد.

این نرم‌افزار همچنین نمودارهای مدیریتی نشان می دهد که می‌تواند در اختیار پذیرندگان قرار گیرد. از جمله اینکه پذیرندگان می‌توانند به‌صورت روزانه تراکنش‌های مربوط به دستگاه خودشان را ردیابی و آمار آن را داشته باشند.

.

عضویت در مانی‌تک

برای ارائه درخواست عضویت در شبکه مانی‌تک و کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت مانی‌تک مراجعه کنید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا